Publicerad: 29 maj, 2017 kl 15:42
Gunnar Kraft, stolt transportledare

Gunnar Kraft, stolt medarbetare 2017, arbetar som transportledare och som en del av tekniska förvaltningens kundservice.
Hur skulle du beskriva ditt jobb?
– Mitt jobb är varierat. En del av mig jobbar som transportledare där jag fixar logistiken med kommunens egna samt inhyrda entreprenadmaskiner och lastbilar. Den andra delen av Gunnar jobbar i tekniska förvaltningens kundservice och servar alla kommunens invånare med olika saker. De stunder som blir över fyller jag med diverse pappersarbete, en hel del har med bilpool och fakturor att göra. Jag hoppar även in var sjätte vecka som arbetsledare i beredskap, ett rullande schema där vi har beredskap dygnet runt i en vecka. Vattenläckor, avloppsstopp, översvämningar, trafikskador är exempel på några av de saker som brukar kunna hända när den vanliga personalstyrkan gått hem för dagen.
Hur är det att arbeta med kundservice och transportledning?
– Varje dag är en utmaning, man vet aldrig vad som kommer att hända innan dagen är slut. Maskinhaveri på någon maskin/lastbil, snöstorm eller kanske någon som undrar vad han ska göra med igelkotten som bosatt sig under altanen. Allt det vardagliga runt omkring oss påverkar min dag i kundservice.
Vad är det bästa?
– Kontakten med alla trevliga människor.
Vad är du mest stolt över?
– Att jag genom mitt dagliga arbete får chansen att hjälpa människor på olika sätt.
Beskriv ditt arbete med tre ord!
– Spännande, glädjerikt och omväxlande.
Hur ser en typisk arbetsdag ut?
– Jag brukar alltid börja dagen med att ta fram en väderrapport. Man blir lite av en fanatiker när det gäller väder, speciellt under vintern då vi jobbar mycket med vinterväghållning. Man vill gärna ligga några dagar framåt i väderläget så man kan planera lite med maskiner och personal. Efter det så öppnas telefonen och vad som helst kan hända…
Hur bör man vara för att ha ditt arbete och vem skulle du rekommendera det till?
– Stresstålig lyhörd problemlösande jourhavande medmänniska är nog en bra kombination. Jag skulle rekommendera jobbet till någon som gillar att ha massor av bollar i luften samtidigt och som älskar att träffa massor av nya människor varje dag.
Hur ser du på jobbmöjligheterna efter avslutad utbildning?
– Jag är i grunden utbildad anläggare (för väldigt många år sedan) och inom det yrket verkar det finnas gott om jobb just nu.
Hur är det att jobba på Motala kommun?
– Att jag stannat kvar i kommunens tjänst i 38 år är väl ett betyg i sig?
Hur är samarbetet med dina kollegor?
– Vi är två som delar på arbetet i Tekniska förvaltningens kundservice. Kollegan heter Ulla Andersson och är min totala motpol. Att lyckas para ihop två så totalt olika människor i samma rum är bara det en konst men det som är ännu konstigare är att det faktiskt fungerar jättebra. Att vi är så olika gör nog att vi kompletterar varandra. För övrigt är det så att alla vi som jobbar på Delfinvägen alltid haft ett tätt samarbete där alla månar om varandra och hjälps åt med allt. Kort sagt, kollegorna är toppen.
Namn: Gunnar Kraft
Yrke: Kundservicesamordnare, transportledare.
Ålder: 56 år
Bor: Bona några mil norr om Motala
Intressen: Är lite av en ”allätare” så länge det inte har med sport att göra. Nybliven hönsägare så just nu är det intressant. Om några månader kan det vara något helt annat…
Berätta något om dig själv som ingen annan vet: Har en suverän förmåga att memorera onödigt vetande.
Utbildning: Tvåårig gymnasieutbildning, bygg och anläggningsteknisk linje gren gatu väg och ledningsteknik, hette det på den tiden.
Öppen, stolt och nyskapande
Öppen: Antingen det är en medborgare eller en maskinägare som är i andra ändan av telefonen så gäller det att var öppen för vad den människan har att säga. Man lär sig något nytt varje dag genom att vara öppen och lyssna på andra.
Stolt: Jag är stolt att jag under de åren jag jobbat inom kommunen fått förtroendet att hjälpa kommunens medborgare på bästa sätt. Jag är också stolt över att jag får vara delaktig i många av de ombyggnationer och nybyggnationer som berör alla de som bor i och besöker vår vackra stad.
Nyskapande: En del av arbetet i kundservice är just att vara en problemlösare, tänka i flera banor samtidigt och gärna ha både plan b och c.