Publicerad: 21 april, 2022 kl 11:29
Företagen mycket nöjda med kommunens service

Motala kommun utvecklas ständigt. Ett led i det arbetet är att förbättra kundkontakterna och kommunen fortsätter att klättra i NKI, Nöjd kundindex. Foto: Ulf Eklund, Motala kommun
Lokala företag är mycket nöjda med Motala kommuns service. Den positiva utvecklingen är tydlig och kommunen fortsätter att klättra uppåt i NKI – Nöjd kundindex för företag.
NKI för företag mäts i samband med kommunens myndighetsutövning. Företag som sökt bygglov, serveringstillstånd eller ärenden om brandtillsyn, livsmedel eller miljötillsyn får besvara frågor om kommunens service. Enkätsvaren sammanställs av Sveriges Kommun och Regioner, SKR.
NKI har ökat stadigt under mandatperioden. 2020 hade Motala ett sammanlagt NKI på 75. Det ökade 2021 till ett NKI på 80. Det innebär enligt SKR:s skala en mycket hög nöjdhet.
Det betyder att Motala kliver upp rejält i den totala rankningen bland de 189 deltagande kommunerna. Från plats 86 till plats 24. Bland deltagande kommuner med fler än 40 000 invånare tar Motala plats 5 mot tidigare plats 28.
Topplacering i Sverige
Motala har även en topplacering – NKI för bygglov. Här tar vi ett steg till från plats 2 till plats 1 bland kommuner med fler än 40 000 invånare.
– De två senaste åren har vi arbetat med ett starkt kundfokus, som är ett prioriterat område på samhällsbyggnadsförvaltningen. Det är tydligt att det arbetet har gett resultat och det känns mycket bra, säger förvaltningschef Pedro Gustafsson.
Utvecklade kundkontakter
Han konstaterar att verksamheterna har höjt sig från en redan hög nivå. Motala ökar inom samtliga områden jämfört med 2020. Den verksamhet som ökat mest är miljö – från NKI 62 till NKI 74, vilket är en hög kundnöjdhet.
– Miljö har gjort ett fantastiskt arbete i sina kundkontakter. Det är ännu ett bevis på att vårt fokus på kundens behov ger fina resultat, säger Pedro Gustafsson.
Nu fortsätter analysen av resultaten och arbetet med att bibehålla den höga servicenivån.
– Vi analyserar och för en dialog med verksamheterna. Nu ska vi behålla den höga nivån och även titta på var vi kan genomföra förbättringar. Ett starkt engagemang hos chefer och medarbetare är nyckeln till framgång, säger Pedro Gustafsson.
Du kan läsa mer om NKI på SKR:s webb.
Du kan läsa mer om hur Motala kommun arbetar för ett företagsklimat i toppklass.
