Publicerad: 10 januari, 2025 kl 14:36
Fel i hanteringen av fakturor för vatten och avfall
På grund av ett tekniskt fel i systemet som hanterar fakturor för vatten- och avfallsabonnemang har betalningar som gjorts från och med 30 december inte registrerats på rätt sätt. Det innebär att december månads faktura står som obetald på Mina sidor, om du betalt på ordinarie förfallodatum, som var den 30 december. Mina sidor för vatten och avfall kan du komma åt antingen via vatten- och avfallsappen eller på webben.
Om du har notiser för E-tjänster påslagna i vatten- och avfallsappen så kan du ha fått en notis om att du har en obetald faktura. Denna är alltså också felaktig och du kan bortse från den om du vet med dig att fakturan är betald.
Felet i systemet har också medfört att fakturan för januari har skapats på fel sätt. Den syns på Mina sidor, men har fel uppgifter, som exempelvis OCR-nummer och belopp. Det är alltså viktigt att du inte betalar fakturan med uppgifterna som du kan se på Mina sidor. Om du ändå av någon anledning redan gjort det, kan du kontakta kommunens Servicecenter. Om du lagt in fakturan för betalning vid ett senare tillfälle ska du ta bort betalningen så att den inte går igenom. Du kommer att få en korrekt faktura när problemet är löst.
Vi arbetar på en lösning med hjälp av leverantören av systemet. Korrekta fakturor för januari kommer att skickas ut på ordinarie sätt.