Publicerad: 18 november, 2024 kl 12:45
Anpassad vuxenutbildning inspireras av utbyte på Island
Island har kommit långt när det gäller eftergymnasial utbildning för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Nu inspireras den anpassade vuxenutbildningen i Motala kommun av den isländska utbildningsmodellen genom ett EU-projekt.
Vuxenutbildningen i Motala erbjuder anpassad utbildning för vuxna med intellektuella funktionsnedsättningar. Men efter den kommunala vuxenutbildningen finns det egentligen inga fler utbildningsvägar. Utbildning på universitetsnivå finns inte för personer med intellektuella funktionsnedsättningar i Sverige.
Men hur ser det ut i andra länder? Det undrade Helena Andersson, Birgitta Angenfelt Hansson, Cecilia Löf och Ulrika Lönnqvist, alla medarbetare på vuxenutbildningen i Motala.
Det ledde till ett projekt inom Erasmus+. Det är EU:s program för internationellt utbyte inom exempelvis utbildning. Det samordnas av Universitets- och högskolerådet.
– Vi har kopplat vårt projekt till Motala kommuns lokala utvecklingsprogram och bildandet av Campus Motala, säger Ulrika Lönnqvist.
Ökad inkludering
Huvudsyftet med projektet är att se hur elever med intellektuell funktionsnedsättning bättre kan inkluderas i utbildningssystemet. En del av Erasmus-projektet är exempelvis jobbskuggning, där deltagarna får inblick i någon annans arbete. Vuxenutbildningens representanter genomförde jobbskuggningen under en vecka på Island.
– Ett av våra mål var att komma utomlands för att få lite perspektiv. Island har kommit mycket längre än vad vi gjort på vissa områden. Dels när det gäller inkludering av vår målgrupp, dels hur de samverkar med andra utbildningar på universitetsnivå, säger Cecilia Löf.
– Det är just det här med universitetsnivån, att de erbjuder anpassad utbildning på den nivån, säger Ulrika Lönnqvist.
Studenter lär av varandra
Under projektresan till Island fick de bland mycket annat en inblick i den isländska Diploma-utbildningen. Det är en universitetsutbildning med en inkluderande akademisk och social miljö för elever med intellektuella funktionsnedsättningar. Studierna vänder sig till den som vill jobba med socialt arbete eller inom fritidssektorn.
Reguljära studenter och Diploma-studenter går på samma föreläsningar. De sistnämnda har stödpersoner som hjälper till där det behövs. Studenterna jobbar parvis, en reguljär och en Diploma-student.
– Båda eleverna är läromästare, både den på reguljär utbildning och den på anpassad utbildning. De lär av varandra, säger Ulrika Lönnqvist.
– De har styrkor på olika sätt och båda grupperna ser vinsterna i det, tillägger Cecilia Löf.
Gruppen från Motala upplever att Island är ett föregångsland på fler olika plan.
– Det blev tydligt när det gäller mänskliga rättigheter och den målgrupp vi arbetar med, säger Helena Andersson.
– Det är så implementerat i deras värdegrund, i deras sätt att se på människor. De har kommit så långt i tanken, att alla är lika mycket värda. Alla kan utbildas, alla kan lära, fortsätter Cecilia Löf.
Lyfta målgruppen
På Island kommer 70 procent av de här studenterna ut i arbete efter utbildningen. Ett inspirerande mål för den anpassad vuxenutbildningen i Motala.
– Vi behöver lyfta den här målgruppen. Både här på vuxenutbildningen i Motala och i kommunen i stort. Vi måste skapa bra förutsättningar för dem att komma ut i arbete och på praktik, säger Cecilia Löf.
De ser goda möjligheter att ta steg mot bättre inkludering inom Motala kommuns vuxenutbildning.
– Det känns som en bra möjlighet i och med att vi har Campus Motala på gång. När vi är under samma tak kan vi hitta möjligheter att inkludera eleverna, oavsett vilket program de går, säger Helena Andersson.