Motala Innovation Week

Motala Innovation Week infaller vecka 45 varje år. Det är en vecka med arrangemang kring innovation och entreprenörskap.

Motala kommun genomför Innovation Week tillsammans med näringslivsbolaget Tillväxt Motala och näringsliv, offentlig verksamhet och den ideella sektorn.

Syftet med veckan är att lyfta fram innovationer och entreprenörskap inom alla samhällssektorer. Aktiviteterna genomförs under vecka 45 och är en del av den regionala satsningen East Sweden Innovation Week.

Motala kommun har genom åren skapat en tradition att genomföra minst en aktivitet varje vardag under veckan. I samband med innovationsvecka utses årets innovation inom olika samhällssektorer.

Återkommande under Motalas vecka är även ett evenemang med fokus på skolans arbete med entreprenörskap, innovationer och ungt företagande.

Innovation Week i Motala 2021

Innovationsveckan 2021 genomfördes 8-13 november. Två av evenemangen livesändes och spelades in. Du kan se dem här nedan.

Motala skapar nytta med East Sweden Business Region

Motala kommun, Tillväxt Motala och East Sweden Business Region arrangerade ett seminarium där man presenterade regionens styrkeområden för näringslivsutveckling och samverkan med kommuner och företag. Två exempel på samverkan presenterades, ett om miljö- och affärsnytta genom industriell samverkan i Motala, och ett om smartare hantering av bygglogistik.

Här nedan kan du se det inspelade seminariet.

Kulturens roll i samhällsutvecklingen

Under seminariet ”Kulturens roll i samhällsutvecklingen” pratade Region Östergötland och Motala kommun om begreppet ”gestaltad livsmiljö”.  Det finns behov att lyfta fram fler lokala exempel för att tydliggöra innebörden av detta begrepp.

Här nedan kan du se det inspelade seminariet.

Övriga evenemang under innovationsveckan 2021

  • Invigning med innovationsfrukost och presentation av årets finalister till innovationspriset. Arrangerat av Tillväxt Motala.
  • Lokal Industridag på Svensk Plaståtervinning. Huvudarrangör var Industridag Östergötland, vars mål är att säkra den framtida kompetensförsörjningen inom industrin.
  • Digitala klasskamp för elever från förskoleklass till årskurs 9. Totalt deltog 1100 elever med idéer för att utveckla Motala centrum på uppdrag av Motala kommun och Tillväxt Motala.
  • Inspirationsföreläsning av influencern Linnea Claesson och innovationsmässa på Carlsund med UF-företag i montrarna. Arrangerat av gymnasieskolans UF-lärare.
  • Motalagalan med mat, musik och priser, arrangerad av Tillväxt.
  • Hjälpte informationen på den här sidan dig?
  • Ja   Nej