Företagsklimat
Vårt arbete ger resultat
I februari 2018 gjordes ett handslag mellan Motala kommun och Tillväxt Motala för en gemensam satsning kring ett företagsklimat i toppklass. I kommunens lokala utvecklingsprogram för mandatperioden 2019-2022 är också ”en företagsmiljö i toppklass” ett av våra utpekade resultatmål.
Nöjd kund-index (NKI) för företag mäts i samband med kommunens myndighetsutövning vid till exempel ansökningar om bygglov och serveringstillstånd. Eftersom samma mätning görs i flera kommuner kan vi jämföra våra resultat med andra.
Den andra viktiga mätningen är Svenskt Näringslivs kommunranking av företagsklimat. En viktig del av mätningen är en attitydundersökning som görs i början av varje år med de lokala företagen.
Här kan du läsa om några aktiviteter som kommunen genomför för en företagsmiljö i toppklass. Flera
aktiviteter sker i samverkan med vårt näringslivsbolag Tillväxt Motala.
Tyck till!
Vi vill gärna veta vad vi kan förbättra för att öka servicen till dig som företagare. Skicka din synpunkt till motala.kommun@motala.se.
Cirka 400 chefer och medarbetare inom Motala kommun har gått interna utbildningar med syfte att förbättra företagsklimatet. Förhållningssättet vid utbildningarna är att företagen är viktiga för Motala och våra kunder. Teman har bl a varit tillgänglighet, kommunikation, bemötande och service i myndighetsutövning.
Utbildningarna bedrivs numera i huvudsak digitalt. Dialoger och övningar under utbildningarna ger oss underlag till förbättringar i verksamheten.
Motalas populära koncept Sjöstadsmorgon med företagsfrukost arrangeras av Tillväxt Motala en gång i månaden. Varje tillfälle har olika teman och ett nytt företag står som värd för varje frukostmöte. En gång om året är Motala kommun värd för Sjöstadsmorgon, då temat är företagsklimat.
Representanter från kommunen gör även företagsbesök kontinuerligt under året för att knyta kontakter och lära sig mer om Motalas näringsliv. Det är viktigt för förtroendevalda och tjänstepersoner att skapa
relationer och bra dialog med företagen. Motala ska utvecklas i samverkan med våra företag.
Kontakta oss på motala.kommun@motala.se om du vill ha besök vid ditt företag.
Ett rivstartsmöte ordnas när ett företag eller förening står inför en etablering, större förändring eller när ett nytt event är på gång. Då samlar vi kommunens tjänstepersoner och Tillväxt Motala med olika funktioner.
Under själva rivstartsmötet får företaget eller föreningen presentera vad de har för idé de vill genomföra. Därefter följer ett samtal om frågor som behöver besvaras om tillstånd, rutiner, tidsplaner och regelverk. Målet är att alla frågetecken ska rätas ut under ett mötestillfälle, men ibland kan ärendets karaktär kräva mer än ett möte.
Varannan vecka träffas också Motala kommun och Tillväxt Motala regelmässigt för att gå igenom och underlätta aktuella etableringsärenden.
Är du intresserad av ett rivstartsmöte? Skicka din förfrågan till motala.kommun@motala.se.
Kommunen genomför flera förbättringar för att öka tillgänglighet och service. Under 2022 införs ett servicecenter som ska besvara de flesta frågor vid första kontakten. Det görs även satsningar för att utveckla mina sidor och e-tjänster för företag. Vi arbetar vidare med en samlad information i en företagsportal på motala.se.
Motala kommun har en plan för entreprenörskap i skolan med syftet att stimulera kreativitet, självförtroende och initiativförmåga hos barn och unga. Planen gäller alla elever från förskola upp till gymnasieskola men aktiviteterna ser lite olika ut i de olika årskurserna. Arbetet görs i samverkan med organisationerna Ung företagsamhet och Framtidsfrön.
Inom grundskolan kan det till exempel handla om att jobba med uppfinningar eller skarpa uppdrag via företagssamarbeten. Ett nytt koncept som slagit väl ut är den digitala klasskampen.
Inom gymnasieskolan ligger fokus på ung företagsamhet (UF) där elever får prova på att driva ett företag under ett års tid. Våra lärare och gymnasieskolor har fått fina utmärkelser både regionalt, nationellt och internationella nomineringar.
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se