Vad gör en personlig assistent?

Som personlig assistent assisterar man en person som har omfattande funktionshinder att göra det han eller hon skulle gjort utan sitt funktionshinder. Det handlar om vardagssysslor och nöjen.

Personlig assistans är att stärka den enskilde personens möjlighet att leva ett självständigt och oberoende liv. Det är ett personligt utformat stöd som ges i olika livssituationer, i skolan, på jobbet eller i hemmet.

En personlig assistent hjälper till med grundläggande behov som personlig hygien, att klä på och av sig, att äta och att kommunicera med andra personer. Man kan även i vissa fall ha en personlig assistent för att komma ut och göra ärenden.

Om man själv klarar av att ta hand om sina grundläggande behov men behöver stöd när man är ute och rör sig i närmiljön. Då kan man ansöka om ledsagare istället för en personlig assistent.

Kontaktuppgifter

Kontakta socialkontoret och tala om vad du behöver hjälp med. Växeln hjälper dig att få kontakt med rätt handläggare.

Telefonnummer växel: 0141-22 50 00
Telefontid: helgfria vardagar 08:30 – 09:30
E-post: lss@motala.se

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Enhetschef för personlig assistans i Motala kommun

Du som har personlig assistans som utförs av Motala kommun kan vid behov kontakta enhetschef via telefon.

0141-22 53 20 eller 0141-22 53 26

  • Hjälpte informationen på den här sidan dig?
  • Ja   Nej