Frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste ställda frågorna och dess svar. Finns inte din fråga med i listan nedanför hör av dig till oss så hjälper vi dig gärna.

Arbete

Så gör du en ansökan till ett ledigt jobb

Du söker lediga jobb direkt via ett webbformulär som går att nå i annonsen.

Efter att du har sökt arbete första gången via rekryteringssystemet Visma Recruit kan du vid senare tillfälle logga in till ditt CV och uppdatera dina uppgifter och ändra i det personliga brevet. Därmed kan du på ett enkelt sätt söka andra jobb inom Motala kommun. Alla inskickade ansökningar sparas under din inloggning.

Vid problem med inloggning, registrering eller liknande, kontakta Visma Recruits kundservice på telefon 0771-693 693.

Här annonseras lediga jobb

Alla lediga jobb på Motala kommun annonseras på:

Vi annonserar alla olika typer av arbeten på samma ställen inklusive vikariat och sommarjobb på Motala kommun. Du kan välja att prenumerera på lediga jobb på Motala kommun via Offentliga jobb eller via jobbappen på Facebook. Välkommen med din ansökan!

Avfall och återvinning

Kundcenter svarar på frågor och hanterar ärenden och ändringar kring ditt abonnemang för sophämtning, vatten och avlopp. Kundcenter tar även hand om ärenden som berör våra gator och parker. Välkommen att ta kontakt med oss!

Kontaktuppgifter till Kundcenter

Telefon: 0141-22 51 51
E-post: kundcenter@motala.se.

Öppettider

Måndag-fredag 07.30 – 16.00.

Gör det själv!

Många av dina ärenden kan du hantera själv på Mina sidor.

Logga in på Mina sidor så kan du se när sopbilen tömmer din soptunna nästa gång. Du kan även  se dina abonnemang, din historik och göra ändringar. På fakturan för vatten och avfall hittar du ditt kundnummer för att kunna logga in. Du kan också logga in med bank-id.

Du kan också se datum för sophämtning i appen för Vatten och avfall. Där kan du få aviseringar inför att vi ska komma och tömma din soptunna. Här hittar du information om hur du laddar ner appen.

Läs mer om sophämtning.

Bostad

Bredband och IT

Motala kommun har sagt upp samverkansavtalet med IP-Only. Vi har också uppmanat IP-Only att annullera de avtal företaget tecknat med kunder i Motala kommun, för att de ska ha möjlighet att välja andra erbjudanden.

Vi utreder olika alternativ för att hitta en lösning där alla kommuninvånare ska få tillgång till snabbt bredband via fiber.

Om du har frågor om IP-Only och ditt avtal med dem rekommenderar vi att ta kontakt med företagets kundservice på 018-843 10 00.

Budget- och skuldrådgivning

Vårt socialkontor har öppet helgfria vardagar. Du kan nå socialtjänsten via telefon, besök eller via e-post.

Kontaktuppgifter

Socialkontoret
Telefon: 0141-22 53 00
E-post: socialkontoret@motala.se

Besöksadress och postadress:
Socialkontoret
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Öppettider och telefontider

Måndag: 9.30 – 17.30
Tisdag, onsdag och torsdag: 9.30 – 16.30
Fredag: telefontid 9.30 – 15.30
Receptionen stänger 15.00 på fredagar.
Lunchstängt: samtliga dagar 12.00 – 13.15

Öppettider 1 juni – 31 augusti

Måndag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 17.15
Tisdag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 16.15
Onsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Torsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Fredag: 9.30 -12.00 + 13.15 – 15.00 (telefontid till 15.30)

Behov av akut hjälp?

Här kan du hitta kontaktuppgifter om du har behov av akut hjälp under tider då socialkontoret är stängt.

Bygga, bo och miljö

Miljö- och hälsoskyddsenheten
E-post: miljo@motala.se
Telefon: 0141-22 54 30

Telefontider:
Måndag:
13.00-14.00
Tisdag-torsdag: 10.00-11.45 samt 13.00-14.00
Fredag: 10.00-11.45

Observera att tiderna kan variera något under semesterperioden.

Om du upptäcker en vattenläcka, ett stopp i avloppet eller en annan akut situation som är farlig för människors liv, hälsa eller egendom är vi tacksamma om du anmäler det.

Kundcenter, med telefonnummer 0141-22 51 51, har öppet vardagar 7.30-16.00. De nås även på e-post kundcenter@motala.se. Utanför dessa tider kan du vid akuta situationer ringa SOS Alarm på 011-14 96 40.

Aktuella händelser/nyheter publiceras här på webben.

Logga in på Mina sidor så kan du se när sopbilen tömmer din soptunna nästa gång. Du kan även  se dina abonnemang, din historik och göra ändringar. På fakturan för vatten och avfall hittar du ditt kundnummer för att kunna logga in. Du kan också logga in med bank-id.

Du kan också se datum för sophämtning i appen för Vatten och avfall. Där kan du få aviseringar inför att vi ska komma och tömma din soptunna. Här hittar du information om hur du laddar ner appen.

Läs mer om sophämtning.

Dialog och synpunkter

Ekonomi och socialbidrag

Vårt socialkontor har öppet helgfria vardagar. Du kan nå socialtjänsten via telefon, besök eller via e-post.

Kontaktuppgifter

Socialkontoret
Telefon: 0141-22 53 00
E-post: socialkontoret@motala.se

Besöksadress och postadress:
Socialkontoret
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Öppettider och telefontider

Måndag: 9.30 – 17.30
Tisdag, onsdag och torsdag: 9.30 – 16.30
Fredag: telefontid 9.30 – 15.30
Receptionen stänger 15.00 på fredagar.
Lunchstängt: samtliga dagar 12.00 – 13.15

Öppettider 1 juni – 31 augusti

Måndag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 17.15
Tisdag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 16.15
Onsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Torsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Fredag: 9.30 -12.00 + 13.15 – 15.00 (telefontid till 15.30)

Behov av akut hjälp?

Här kan du hitta kontaktuppgifter om du har behov av akut hjälp under tider då socialkontoret är stängt.

Familj, barn och ungdom

Vårt socialkontor har öppet helgfria vardagar. Du kan nå socialtjänsten via telefon, besök eller via e-post.

Kontaktuppgifter

Socialkontoret
Telefon: 0141-22 53 00
E-post: socialkontoret@motala.se

Besöksadress och postadress:
Socialkontoret
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Öppettider och telefontider

Måndag: 9.30 – 17.30
Tisdag, onsdag och torsdag: 9.30 – 16.30
Fredag: telefontid 9.30 – 15.30
Receptionen stänger 15.00 på fredagar.
Lunchstängt: samtliga dagar 12.00 – 13.15

Öppettider 1 juni – 31 augusti

Måndag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 17.15
Tisdag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 16.15
Onsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Torsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Fredag: 9.30 -12.00 + 13.15 – 15.00 (telefontid till 15.30)

Behov av akut hjälp?

Här kan du hitta kontaktuppgifter om du har behov av akut hjälp under tider då socialkontoret är stängt.

Fritid

Förskola och barnomsorg

Ja, har du arbete och blir sjukskriven så får barnet vara på fritidshem och förskola. Du kan däremot inte utöka den ordinarie tiden.

Hjälp i hemmet

Vårt socialkontor har öppet helgfria vardagar. Du kan nå socialtjänsten via telefon, besök eller via e-post.

Kontaktuppgifter

Socialkontoret
Telefon: 0141-22 53 00
E-post: socialkontoret@motala.se

Besöksadress och postadress:
Socialkontoret
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Öppettider och telefontider

Måndag: 9.30 – 17.30
Tisdag, onsdag och torsdag: 9.30 – 16.30
Fredag: telefontid 9.30 – 15.30
Receptionen stänger 15.00 på fredagar.
Lunchstängt: samtliga dagar 12.00 – 13.15

Öppettider 1 juni – 31 augusti

Måndag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 17.15
Tisdag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 16.15
Onsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Torsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Fredag: 9.30 -12.00 + 13.15 – 15.00 (telefontid till 15.30)

Behov av akut hjälp?

Här kan du hitta kontaktuppgifter om du har behov av akut hjälp under tider då socialkontoret är stängt.

Kommun och politik

Kommunfullmäktiges sammanträden direktsänds via webb-tv och läggs även ut i efterhand så att du kan titta när du vill.

Klicka här för att komma till vår webb-tv.

I Sammanträdesportalen hittar du kallelser, handlingar och protokoll.

Klicka här för att komma till sammanträdesportalen.

Sammanträdesportalen är inte anpassad efter små skärmar, som mobiltelefoner. Vi rekommenderar användning på dator eller surfplatta.

På sidan Kommunens organisation kan du se hur vår organisation ser ut och vilka som är chefer i olika verksamheter.

Kultur

Lalandia

Har du frågor som rör beslut om överklaganden av detaljplaner inför Lalandias etablering ska du vända dig till beslutsfattande instans, mark- och miljödomstolen i Växjö.

Du kan alltid se på vår projektwebb för Lalandia under frågor och svar om du hittar det du söker. Det går också bra att kontakta oss lättast genom e-post: samhallsbyggnad@motala.se eller kommunikation@motala.se. Vi besvarar frågorna kontinuerligt och så fort vi kan. I vissa fall kan frågorna komma att kräva lite mer bearbetning vilket gör att det kan dra ut något på tiden.
Det går också att nå oss via växeln på: 0141-22 50 00. Be att få prata med någon på samhällsbyggnadsenheten eller på kommunikationsenheten.

Parallellt med att etablering av ett Lalandia pågår, så ska kommunen i samverkan med flera olika verksamheter ta fram ett utvecklingsprogram för Varamonområdet. Programmet ska beskriva hur kommunen vill utveckla vår besöksanläggning. Det kan till exempel handla om åtgärder som nya toalettbyggnader, duschar, cykelparkeringar och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning med mera.

Planläggning är ett av de verktyg vi har för att minimera negativ påverkan på miljön vid exploatering. När det gäller Vättern som dricksvattentäkt och habitat för växter och djur bedöms att ett genomförande av planen inte medför negativ påverkan. Inga utsläpp kommer att ske till Vättern från anläggningarna. Även regnvatten (så kallat dagvatten) kommer att hanteras inom planområdena.

Det kommer vara öppen tillgång ner till vattnet. Promenadstråk längs vattnet är fortsatt tillgängligt.

Östgötatrafiken äger den frågan. Vi har fört och för samtal med dem kontinuerligt. Vi hr tittat på förslag om hur vi ser att det skulle kunna fungera. Samtalen med Östgötatrafiken fortgår men inga lösningar eller beslut finns än.

Totalt beräknas det bli 340 årsverken i Motala inom näringar med stor andel ung arbetskraft, exempelvis logi, restaurang och nöjesverksamhet men även handeln. 320 000 nya besökare och ökad turistomsättning på 415 miljoner kronor där 130 miljoner spiller över på vårt lokala näringsliv samt ger kommunen ökade skatteintäkter. Allt står beskrivet enligt den HUI-rapport (Handelns Utredningsinstitut) som kommunen lät sig ta fram som underlag.

Framtagna detaljplaner är underlag för en etablering av besöksnäring i Varamonområdet och skulle därför i praktiken även kunna användas för andra aktörer.

Det kommer bara att var tillåtet att åka bil in i området för i- och urlastning. Det finns inga parkeringsplatser inne på området. Hastighetsgränserna blir väldigt låga.

Det är föreningen Zeros som äger marken. Kommunen för inga diskussioner om att köpa den.

Det är inget som ingår i planerna just nu

Motala kommun har tittat på det och gjort bedömningar att det fungerar. Dock kan vissa dagvattenledningar behöva förstärkas.

Det regleras i köpeavtalet. Motala kommun kan villkora köpet i 24 månader. Startar inte etableringen inom två år från att köpeavtalet ingås, går det tillbaka

Analysen, som sträcker sig till år 2020, visar att de befintliga vägarna in i Varamon kommer att räcka.

Det fanns med i kommunens tidigare skisser, men det är inget som vi bedömer i dagsläget utan nu fokuserar vi på landområden.

Från den 9 april 2018 kommer alla utredningar att vara publicerade.

Den frågan har kommunen aldrig diskuterat eftersom den inte är aktuell. Försäljningen drivs helt och hållet av Lalandia.

En detaljplan är ett dokument över ett visst område som visar hur man får använda mark- och vattenområden och hur marken ska bebyggas. Detaljplanen ska redovisa vad som ska vara gata, park eller annan allmän plats. Mark för bebyggelse och vissa sorters anläggningar ska avgränsas och det ska framgå vad marken får användas till. Detaljplanen ger en bestämd genomförandetid, men fortsätter att gälla efter detta datum (om den inte upphävs eller ändras).

I en detaljplan kan det finnas bestämmelser för till exempel hur stora eller höga byggnader får vara och vilka krav som finns på avstånd till fastighetsgränser. På kartan Bygga och bo kan du se om din fastighet omfattas av detaljplan eller områdesbestämmelse. Där kan du också se vad bestämmelserna innebär.

I planen får bebyggelsens omfattning, placering och utformning regleras. Dessutom redovisas om bygglovplikten ska ökas eller minskas jämfört med lagens generella krav. Enligt plan- och bygglagen är det kommunerna som har huvudansvaret för bebyggelsens utformning. Den svarar också för att olika intressen beaktas vid planläggning. För att garantera det föreskriver lagen ingående hur planprocessen ska genomföras. Länsstyrelsen bidrar med råd och kunskapsunderlag. Den fungerar också som ”statens förlängda arm” för att bland annat kontrollera att riksintressen enligt miljöbalken tillgodoses.

Detaljplaner regleras av Plan- och bygglagen och Miljöbalken. Plankartan är ett juridiskt bindande dokument och planbeskrivningen beskriver syfte och innehåll för planen. Detaljplaner är ett krav inom tätbebyggda områden och ligger till grund för vidare bygglovsprövning. Vill du lära dig mer om vad detaljplanering är? Se Boverkets webbplats.

Den totala kostnaden kommer att uppgå till cirka 60 miljoner kronor, vilket är i paritet med den beräknade intäkten som kommunen beräknas få från Lalandia.

  • Strandskydd och riksintressen
  • Trafik och vägtrafikbuller
  • Verksamhetsbuller
  • Infrastruktur gällande vatten/avlopp samt el/värme
  • Dagvattenhantering
  • Landskapsbild
  • Arkeologi
  • Geoteknik

Läs mer om planprocessen.

När detaljplanerna för de fem områdena vunnit laga kraft och Lalandia fått sitt bygglov tar det ca 2 år att bygga anläggningen. Sensommaren 2020 beräknar vi byggstart i form av tidiga markarbeten.

Med ökad efterfrågan för lokaltrafik i Motala, som med ett Lalandia, så kan det finnas fler aktörer som blir intresserade av frågan. Från kommunens sida finns det med som en viktig del i den fortsatta processen.

Danska Lalandia A/S, Motala kommun och Tillväxt Motala AB tecknade den 14 december 2016 en gemensam avsiktsförklaring, ett så kallat Letter of Intent. Det är dessa tre parter som samarbetar för att möjliggöra en etablering av ett Lalandia.

Motala kommun har sedan tidigare stora tillgång till mark. Ytterligare mark har förvärvats för att möjliggöra en etablering av ett Lalandia. Den 5 april undertecknade Lalandia A/S och Motala kommun det markanvisningsavtal som ger bolaget ensamrätt och möjlighet att pröva sitt semesterkoncept i detaljplanen.

Motala kommun har låtit utreda hur trafikläget ser ut idag och hur Lalandias etablering påverkar trafiken. Utredningarna visar inte på att det blir några problem år 2021 när Lalandia öppnar sin anläggning. I utredningen har vi även fört in trafiksiffror från eventuella kommande etableringar väster om riksväg 50, och inte heller då ser det ut att bli några större problem. Den eventuella köbildningen som kan bli löser upp sig på några minuter.

Parkeringssituationen ska lösas på så sätt att Motala kommun och Lalandia samverkar om parkeringar, exempelvis för trafik till Mariebergsskolan. Parkeringar för badgäster i Varamon flyttas något längre ifrån stranden. Det underlättar för de boende i området och är en klar fördel ur säkerhetssynpunkt, eftersom det blir lättare för räddningstjänst och ambulans att komma fram.

Vi kommer att rigga en fullständig projektorganisation. Det gör vi för att klara av planprocessen, kommunikation, strategi och utveckling men också för att ta hand om de synergieffekter som detta kan ge Motala. Vi kommer att förstärka där det behövs även för att klara av våra andra uppdrag som kommun.

27 maj 2019 godkände Kommunstyrelsen förstudien för en ny kommunal simhall. Den nya simhallen är tänkt att ligga i Varamon, området Tvättsvampen i anslutning till Lalandia med gemensam entré – en integrerad anläggning där besökarnas behov och upplevelser står i fokus.

I samverkan med Lalandia arbetar nu kommunen vidare med simhallsprojektet.

Läs mer om simhallsprojektet.

Totalt beräknas det bli 300 nya arbetstillfällen i Motala. I siffran ingår även de som jobbar på t ex skollov, ledigheter och helger. Till detta kan man även räkna in de synergieffekter som det ger till närliggande aktörer runt om ett Lalandia.

LSS, Omsorg och hjälp

Vårt socialkontor har öppet helgfria vardagar. Du kan nå socialtjänsten via telefon, besök eller via e-post.

Kontaktuppgifter

Socialkontoret
Telefon: 0141-22 53 00
E-post: socialkontoret@motala.se

Besöksadress och postadress:
Socialkontoret
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Öppettider och telefontider

Måndag: 9.30 – 17.30
Tisdag, onsdag och torsdag: 9.30 – 16.30
Fredag: telefontid 9.30 – 15.30
Receptionen stänger 15.00 på fredagar.
Lunchstängt: samtliga dagar 12.00 – 13.15

Öppettider 1 juni – 31 augusti

Måndag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 17.15
Tisdag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 16.15
Onsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Torsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Fredag: 9.30 -12.00 + 13.15 – 15.00 (telefontid till 15.30)

Behov av akut hjälp?

Här kan du hitta kontaktuppgifter om du har behov av akut hjälp under tider då socialkontoret är stängt.

Näringsliv och arbete

Så gör du en ansökan till ett ledigt jobb

Du söker lediga jobb direkt via ett webbformulär som går att nå i annonsen.

Efter att du har sökt arbete första gången via rekryteringssystemet Visma Recruit kan du vid senare tillfälle logga in till ditt CV och uppdatera dina uppgifter och ändra i det personliga brevet. Därmed kan du på ett enkelt sätt söka andra jobb inom Motala kommun. Alla inskickade ansökningar sparas under din inloggning.

Vid problem med inloggning, registrering eller liknande, kontakta Visma Recruits kundservice på telefon 0771-693 693.

Här annonseras lediga jobb

Alla lediga jobb på Motala kommun annonseras på:

Vi annonserar alla olika typer av arbeten på samma ställen inklusive vikariat och sommarjobb på Motala kommun. Du kan välja att prenumerera på lediga jobb på Motala kommun via Offentliga jobb eller via jobbappen på Facebook. Välkommen med din ansökan!

Omsorg och hjälp

Vårt socialkontor har öppet helgfria vardagar. Du kan nå socialtjänsten via telefon, besök eller via e-post.

Kontaktuppgifter

Socialkontoret
Telefon: 0141-22 53 00
E-post: socialkontoret@motala.se

Besöksadress och postadress:
Socialkontoret
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Öppettider och telefontider

Måndag: 9.30 – 17.30
Tisdag, onsdag och torsdag: 9.30 – 16.30
Fredag: telefontid 9.30 – 15.30
Receptionen stänger 15.00 på fredagar.
Lunchstängt: samtliga dagar 12.00 – 13.15

Öppettider 1 juni – 31 augusti

Måndag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 17.15
Tisdag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 16.15
Onsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Torsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Fredag: 9.30 -12.00 + 13.15 – 15.00 (telefontid till 15.30)

Behov av akut hjälp?

Här kan du hitta kontaktuppgifter om du har behov av akut hjälp under tider då socialkontoret är stängt.

Stadsplanering och trafik

Motala kommun har sagt upp samverkansavtalet med IP-Only. Vi har också uppmanat IP-Only att annullera de avtal företaget tecknat med kunder i Motala kommun, för att de ska ha möjlighet att välja andra erbjudanden.

Vi utreder olika alternativ för att hitta en lösning där alla kommuninvånare ska få tillgång till snabbt bredband via fiber.

Om du har frågor om IP-Only och ditt avtal med dem rekommenderar vi att ta kontakt med företagets kundservice på 018-843 10 00.

Här hittar du schema för sandsopning när det är aktuellt.

Trygg och säker

Vårt socialkontor har öppet helgfria vardagar. Du kan nå socialtjänsten via telefon, besök eller via e-post.

Kontaktuppgifter

Socialkontoret
Telefon: 0141-22 53 00
E-post: socialkontoret@motala.se

Besöksadress och postadress:
Socialkontoret
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Öppettider och telefontider

Måndag: 9.30 – 17.30
Tisdag, onsdag och torsdag: 9.30 – 16.30
Fredag: telefontid 9.30 – 15.30
Receptionen stänger 15.00 på fredagar.
Lunchstängt: samtliga dagar 12.00 – 13.15

Öppettider 1 juni – 31 augusti

Måndag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 17.15
Tisdag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 16.15
Onsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Torsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Fredag: 9.30 -12.00 + 13.15 – 15.00 (telefontid till 15.30)

Behov av akut hjälp?

Här kan du hitta kontaktuppgifter om du har behov av akut hjälp under tider då socialkontoret är stängt.

Uppleva och göra

På Motala kommuns infartsskyltar visas evenemang som är på gång i kommunen. De publiceras också i kalendern på start.motala.se/evenemang.

Vill du ansöka om plats på infartsskyltarna, lägg in ditt evenemang i evenemangskalendern (längst ner på sidan) och kontakta sen kommunikation@motala.se. Välkommen med din förfrågan!

Utbildning och barnomsorg

Om du behöver dina äldre betygsdokument fyller du i en e-tjänst. Du hittar ”Beställa betyg” under Utbildnings och barnomsorg.

Går du i skolan nu och behöver dina betygsdokument ska du kontakta din skola.

Ja, har du arbete och blir sjukskriven så får barnet vara på fritidshem och förskola. Du kan däremot inte utöka den ordinarie tiden.

Du gör sjukanmälan till skolan via det digitala elevsystemet. Du måste alltid anmäla via elevsystemet för att eleven inte ska få ogiltig frånvaro.

Observera att skolorna har olika rutiner för sjukanmälan, så fråga ansvariga på den skola där ditt barn går om du även måste meddela skolan på annat sätt.

Det är inte möjligt att säga upp plats under till exempel sommarlovet. Om en plats sägs upp och återplacering sker inom tre månader räknas placeringen som om den pågått hela perioden. Avgift måste betalas retroaktivt för dessa månader.

Det här gäller inte uppsägning som görs på grund av arbetslöshet. För arbetslösa avslutas debiteringen vid nästa månadsskifte. Glöm inte att skicka in blankett för uppsägning av skolbarnomsorg.

Sportlovet infaller alltid vecka 8 i Motala kommun.

I Motala kommun finns det en friskola: Karin Boye, fristående F-9-skola i centrala Motala.

Vatten och avlopp

Om du upptäcker en vattenläcka, ett stopp i avloppet eller en annan akut situation som är farlig för människors liv, hälsa eller egendom är vi tacksamma om du anmäler det.

Kundcenter, med telefonnummer 0141-22 51 51, har öppet vardagar 7.30-16.00. De nås även på e-post kundcenter@motala.se. Utanför dessa tider kan du vid akuta situationer ringa SOS Alarm på 011-14 96 40.

Aktuella händelser/nyheter publiceras här på webben.

Kundcenter svarar på frågor och hanterar ärenden och ändringar kring ditt abonnemang för sophämtning, vatten och avlopp. Kundcenter tar även hand om ärenden som berör våra gator och parker. Välkommen att ta kontakt med oss!

Kontaktuppgifter till Kundcenter

Telefon: 0141-22 51 51
E-post: kundcenter@motala.se.

Öppettider

Måndag-fredag 07.30 – 16.00.

Gör det själv!

Många av dina ärenden kan du hantera själv på Mina sidor.