Frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste ställda frågorna och dess svar. Finns inte din fråga med i listan nedanför hör av dig till oss så hjälper vi dig gärna.

Arbete

Så gör du en ansökan till ett ledigt jobb

Du söker lediga jobb direkt via ett webbformulär som går att nå i annonsen.

Efter att du har sökt arbete första gången via rekryteringssystemet Visma Recruit kan du vid senare tillfälle logga in till ditt CV och uppdatera dina uppgifter och ändra i det personliga brevet. Därmed kan du på ett enkelt sätt söka andra jobb inom Motala kommun. Alla inskickade ansökningar sparas under din inloggning.

Vid problem med inloggning, registrering eller liknande, kontakta Visma Recruits kundservice på telefon 0771-693 693.

Här annonseras lediga jobb

Alla lediga jobb på Motala kommun annonseras på:

Vi annonserar alla olika typer av arbeten på samma ställen inklusive vikariat och sommarjobb på Motala kommun. Du kan välja att prenumerera på lediga jobb på Motala kommun via Offentliga jobb eller via jobbappen på Facebook. Välkommen med din ansökan!

Avfall och återvinning

Kundcenter svarar på frågor och hanterar ärenden och ändringar kring ditt abonnemang för sophämtning, vatten och avlopp. Kundcenter tar även hand om ärenden som berör våra gator och parker. Välkommen att ta kontakt med oss!

Kontaktuppgifter till Kundcenter

Telefonnummer 0141-22 51 51 eller e-post kundcenter@motala.se.

Öppettider

Måndag-fredag 07.30 – 16.00.

Gör det själv!

Många av dina ärenden kan du hantera själv på Mina sidor.

Har du trångt under diskbänken kan du samla alla förpackningar i samma behållare och sortera på plats.

Logga in på Mina sidor så kan du se när sopbilen tömmer din soptunna nästa gång. Du kan även  se dina abonnemang, din historik och göra ändringar. På fakturan för vatten och avfall hittar du ditt kundnummer för att kunna logga in. Du kan också logga in med bank-id.

Du kan också se datum för sophämtning i appen för Vatten och avfall. Där kan du få aviseringar inför att vi ska komma och tömma din soptunna. Här hittar du information om hur du laddar ner appen.

Läs mer om sophämtning.

Bostad

Vill du hyra eller köpa bostad eller bygga nytt? Det finns flera alternativ att välja på vare sig du söker hyresrätt eller bostadsrätt, lägenhet, villa eller hus. Läs mer om att hitta bostad.

Bredband och IT

Motala kommun har sagt upp samverkansavtalet med IP-Only. Vi har också uppmanat IP-Only att annullera de avtal företaget tecknat med kunder i Motala kommun, för att de ska ha möjlighet att välja andra erbjudanden.

Vi utreder olika alternativ för att hitta en lösning där alla kommuninvånare ska få tillgång till snabbt bredband via fiber.

Om du har frågor om IP-Only och ditt avtal med dem rekommenderar vi att ta kontakt med företagets kundservice på 018-843 10 00.

Budget- och skuldrådgivning

Vårt socialkontor har öppet helgfria vardagar. Du kan nå socialtjänsten via telefon, besök eller via e-post.

Kontaktuppgifter

Socialkontoret
Telefon: 0141-22 53 00
E-post: socialkontoret@motala.se

Besöksadress och postadress:
Socialkontoret
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Öppettider och telefontider

Måndag: 9.30 – 17.30
Tisdag, onsdag och torsdag: 9.30 – 16.30
Fredag: telefontid 9.30 – 15.30
Receptionen stänger 15.00 på fredagar.
Lunchstängt: samtliga dagar 12.00 – 13.15

Öppettider 1 juni – 31 augusti

Måndag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 17.15
Tisdag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 16.15
Onsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Torsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Fredag: 9.30 -12.00 + 13.15 – 15.00 (telefontid till 15.30)

Behov av akut hjälp?

Här kan du hitta kontaktuppgifter om du har behov av akut hjälp under tider då socialkontoret är stängt.

Bygga, bo och miljö

Miljö- och hälsoskyddsenheten
E-post: miljo@motala.se
Telefon: 0141-22 54 30

Telefontider:
Måndag:
13.00-14.00
Tisdag-torsdag: 10.00-11.45 samt 13.00-14.00
Fredag: 10.00-11.45

Observera att tiderna kan variera något under semesterperioden.

Om du upptäcker en vattenläcka, ett stopp i avloppet eller en annan akut situation som är farlig för människors liv, hälsa eller egendom är vi tacksamma om du anmäler det.

Kundcenter, med telefonnummer 0141-22 51 51, har öppet vardagar 7.30-16.00. De nås även på e-post kundcenter@motala.se. Utanför dessa tider kan du vid akuta situationer ringa SOS Alarm på 011-14 96 40.

Aktuella händelser/nyheter publiceras här på webben.

Vill du hyra eller köpa bostad eller bygga nytt? Det finns flera alternativ att välja på vare sig du söker hyresrätt eller bostadsrätt, lägenhet, villa eller hus. Läs mer om att hitta bostad.

Folkets park i Marieberg är nu stängd.

Kommunen har inte ansvar för att leverera vatten till fastigheter med egen dricksvattenkälla utanför verksamhetsområdet för kommunalt dricksvatten. Vi rekommenderar att du kontaktar en transportfirma (exempelvis GDL) som kommer ut och fyller på brunnen. Det finns dock tyvärr ingen garanti för att vattnet stannar kvar i brunnen en längre period.

Vi kan hjälpa till med nödvatten, om ni har sådan vattenbrist att det inte räcker till hushållets basbehov. Det innebär tre-fem liter per person och dygn. Kontakta kundservice@motala.se för mer information om detta.

För att undvika att brunnen sinar i framtiden kan du undersöka om det är möjligt att djupborra en brunn. Det är inte lämpligt på alla ställen, eftersom man också kan stöta på vatten med sämre kvalitet. För att få vägledning i hur du går till väga, sök information hos Livsmedelsverket eller Svenskt brunnsarkiv.

Har du trångt under diskbänken kan du samla alla förpackningar i samma behållare och sortera på plats.

Logga in på Mina sidor så kan du se när sopbilen tömmer din soptunna nästa gång. Du kan även  se dina abonnemang, din historik och göra ändringar. På fakturan för vatten och avfall hittar du ditt kundnummer för att kunna logga in. Du kan också logga in med bank-id.

Du kan också se datum för sophämtning i appen för Vatten och avfall. Där kan du få aviseringar inför att vi ska komma och tömma din soptunna. Här hittar du information om hur du laddar ner appen.

Läs mer om sophämtning.

Häckar som växer ut i gatan gör att vi inte kan asfaltera hela vägytan. De gör också att snöplogen och sopbilen har svårare att komma fram och på vissa ställen kanske inte bilar kan mötas. Höga häckar och träd kan skymma gatlamporna så att de inte kan lysa upp gatan ordentligt. Har du en häck intill en trottoar, som växer ut över gångbanan, tvingar du gående att ge sig ut bland bilarna.

Det är alltså en fråga om trafiksäkerhet.

Läs mer om häckar och buskage.

Dialog och synpunkter

Ekonomi och socialbidrag

Vill du ha kontakt med socialkontoret kan du ringa, maila eller skicka brev. Olika handläggare kan vara tillgängliga vid olika tider.

Oavsett om du behöver stöd som familj, ensamstående förälder, anhörig eller enskild person får du hjälp via växeln. De hjälper de dig att få kontakt med rätt person. Alla som arbetar inom socialtjänsten har tystnadsplikt.

Socialkontoret

Telefon växeln: 0141-22 53 00

E-post: socialkontoret@motala.se

Besöksadress: Drottninggatan 5, 591 86 Motala

Behov av akut hjälp?

Här kan du hitta kontaktuppgifter om du har behov av akut hjälp under tider då socialkontoret är stängt.

Vårt socialkontor har öppet helgfria vardagar. Du kan nå socialtjänsten via telefon, besök eller via e-post.

Kontaktuppgifter

Socialkontoret
Telefon: 0141-22 53 00
E-post: socialkontoret@motala.se

Besöksadress och postadress:
Socialkontoret
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Öppettider och telefontider

Måndag: 9.30 – 17.30
Tisdag, onsdag och torsdag: 9.30 – 16.30
Fredag: telefontid 9.30 – 15.30
Receptionen stänger 15.00 på fredagar.
Lunchstängt: samtliga dagar 12.00 – 13.15

Öppettider 1 juni – 31 augusti

Måndag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 17.15
Tisdag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 16.15
Onsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Torsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Fredag: 9.30 -12.00 + 13.15 – 15.00 (telefontid till 15.30)

Behov av akut hjälp?

Här kan du hitta kontaktuppgifter om du har behov av akut hjälp under tider då socialkontoret är stängt.

Familj, barn och ungdom

Vill du ha kontakt med socialkontoret kan du ringa, maila eller skicka brev. Olika handläggare kan vara tillgängliga vid olika tider.

Oavsett om du behöver stöd som familj, ensamstående förälder, anhörig eller enskild person får du hjälp via växeln. De hjälper de dig att få kontakt med rätt person. Alla som arbetar inom socialtjänsten har tystnadsplikt.

Socialkontoret

Telefon växeln: 0141-22 53 00

E-post: socialkontoret@motala.se

Besöksadress: Drottninggatan 5, 591 86 Motala

Behov av akut hjälp?

Här kan du hitta kontaktuppgifter om du har behov av akut hjälp under tider då socialkontoret är stängt.

Att besöka socialtjänsten för att få råd, stöd och hjälp kostar i de flesta fall ingenting. Det kan finnas undantag som exempelvis Familjerådgivning. För mer information kan du kontakta socialkontorets växel, telefonnummer 0141-22 53 00

Regionen (tidigare landstinget) tar ut patientavgifter för exempelvis läkarbesök och andra tjänster. Avgifterna kan variera både inom olika regioner/landsting och beroende på vad det som ska göras. Du hittar information om patientavgifter på 1177 

En funktionsnedsättning kan vara kroppslig och/eller psykisk. Många har osynliga funktionsnedsättningar och många har också flera funktionsnedsättningar.

Barn med funktionsnedsättningar är i första hand barn med samma behov och rättigheter som alla andra barn, men kan i vissa sammanhang behöva särskilda lösningar för att kunna bli delaktiga och utvecklas.

Som förälder till barn med funktionsnedsättning har man laglig rätt till stöd från samhället. De flesta insatser måste man söka själv och därför är det bra att känna till vilken typ av hjälp man har rätt till.

Vid samtidiga insatser från både hälso- och sjukvård och socialtjänst kan hjälpen enligt lag samordnas i en så kallad samordnad individuell plan, SIP.

Källa: UMO samt 1177 Vårdguiden

Kontakter och länkar

Motala kommun om funktionsnedsättning

Elevhälsan

Barn- och ungdomspsykiatri

1177 Vårdguiden om funktionsnedsättning

Vårt socialkontor har öppet helgfria vardagar. Du kan nå socialtjänsten via telefon, besök eller via e-post.

Kontaktuppgifter

Socialkontoret
Telefon: 0141-22 53 00
E-post: socialkontoret@motala.se

Besöksadress och postadress:
Socialkontoret
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Öppettider och telefontider

Måndag: 9.30 – 17.30
Tisdag, onsdag och torsdag: 9.30 – 16.30
Fredag: telefontid 9.30 – 15.30
Receptionen stänger 15.00 på fredagar.
Lunchstängt: samtliga dagar 12.00 – 13.15

Öppettider 1 juni – 31 augusti

Måndag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 17.15
Tisdag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 16.15
Onsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Torsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Fredag: 9.30 -12.00 + 13.15 – 15.00 (telefontid till 15.30)

Behov av akut hjälp?

Här kan du hitta kontaktuppgifter om du har behov av akut hjälp under tider då socialkontoret är stängt.

Att vara resursfamilj innebär att ni deltar i ett barns eller ungdoms behandling. Ett krav är att en vuxen finns tillgänglig i hemmet.

Fritid

Förskola och barnomsorg

Ja, har du arbete och blir sjukskriven så får barnet vara på fritidshem och förskola. Du kan däremot inte utöka den ordinarie tiden.

Hjälp i hemmet

Vårt socialkontor har öppet helgfria vardagar. Du kan nå socialtjänsten via telefon, besök eller via e-post.

Kontaktuppgifter

Socialkontoret
Telefon: 0141-22 53 00
E-post: socialkontoret@motala.se

Besöksadress och postadress:
Socialkontoret
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Öppettider och telefontider

Måndag: 9.30 – 17.30
Tisdag, onsdag och torsdag: 9.30 – 16.30
Fredag: telefontid 9.30 – 15.30
Receptionen stänger 15.00 på fredagar.
Lunchstängt: samtliga dagar 12.00 – 13.15

Öppettider 1 juni – 31 augusti

Måndag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 17.15
Tisdag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 16.15
Onsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Torsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Fredag: 9.30 -12.00 + 13.15 – 15.00 (telefontid till 15.30)

Behov av akut hjälp?

Här kan du hitta kontaktuppgifter om du har behov av akut hjälp under tider då socialkontoret är stängt.

Du eller din företrädare träffar ansvarig chef för att diskutera innehållet i uppdraget.

Vi skriver ett avtal om insatsens omfattning och villkor utifrån det beslut som socialkontoret (myndigheten) tagit. Beslutet är även ett underlag för utbetalning av ersättning från Socialtjänsten och Försäkringskassan för utförda timmar.

Skulle du vilja avbryta ditt avtal med kommunen som anordnare av assistans gör du en skriftlig uppsägning. Uppsägningstiden är två månader.

Kontaktuppgifter

Kontakta socialkontoret och tala om vad du behöver hjälp med. Växeln hjälper dig att få kontakt med rätt handläggare.

Telefonnummer växel: 0141-22 50 00
Telefontid: helgfria vardagar 08:30 – 09:30
E-post: lss@motala.se

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Enhetschef för personlig assistans i Motala kommun

Du som har personlig assistans som utförs av Motala kommun kan vid behov kontakta enhetschef via telefon, 0141-22 53 26.

Uppdraget utförs i ditt hem, på jobbet, i skolan eller på daglig verksamhet. Insatsen anpassas alltid efter dina behov och önskemål.

Kontaktuppgifter

Kontakta socialkontoret och tala om vad du behöver hjälp med. Växeln hjälper dig att få kontakt med rätt handläggare.

Telefonnummer växel: 0141-22 50 00
Telefontid: helgfria vardagar 08:30 – 09:30
E-post: lss@motala.se

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Enhetschef för personlig assistans i Motala kommun

Du som har personlig assistans som utförs av Motala kommun kan vid behov kontakta enhetschef via telefon, 0141-22 53 26

Om du har kommunen som anordnare/utförare av assistansen är det kommunens uppgift att ordna med personal.

Kommunen ska se till att de som arbetar hos dig kan utföra arbetsuppgifterna efter ditt behov. Du har rätt att vara med och bestämma vilken personal som anställs. Målet är, att så långt det är möjligt och lämpligt försöka tillgodose dina önskemål när personal anställs.

Kontaktuppgifter

Kontakta socialkontoret och tala om vad du behöver hjälp med. Växeln hjälper dig att få kontakt med rätt handläggare.

Telefonnummer växel: 0141-22 50 00
Telefontid: helgfria vardagar 08:30 – 09:30
E-post: lss@motala.se

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Enhetschef för personlig assistans i Motala kommun

Du som har personlig assistans som utförs av Motala kommun kan vid behov kontakta enhetschef via telefon, 0141-22 53 26.

Som personlig assistent assisterar man en person som har omfattande funktionshinder att göra det han eller hon skulle gjort utan sitt funktionshinder. Det handlar om vardagssysslor och nöjen.

Personlig assistans är att stärka den enskilde personens möjlighet att leva ett självständigt och oberoende liv. Det är ett personligt utformat stöd som ges i olika livssituationer, i skolan, på jobbet eller i hemmet.

En personlig assistent hjälper till med grundläggande behov som personlig hygien, att klä på och av sig, att äta och att kommunicera med andra personer. Man kan även i vissa fall ha en personlig assistent för att komma ut och göra ärenden.

Om man själv klarar av att ta hand om sina grundläggande behov men behöver stöd när man är ute och rör sig i närmiljön. Då kan man ansöka om ledsagare istället för en personlig assistent.

Kontaktuppgifter

Kontakta socialkontoret och tala om vad du behöver hjälp med. Växeln hjälper dig att få kontakt med rätt handläggare.

Telefonnummer växel: 0141-22 50 00
Telefontid: helgfria vardagar 08:30 – 09:30
E-post: lss@motala.se

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Enhetschef för personlig assistans i Motala kommun

Du som har personlig assistans som utförs av Motala kommun kan vid behov kontakta enhetschef via telefon.

0141-22 53 20 eller 0141-22 53 26

För att ha rätt till personlig assistans ska du vara under 65 år och ha en omfattande varaktig funktionsnedsättning. Omfattningen av din funktionsnedsättning och ditt behov av hjälp avgör sedan om du har rätt till assistans.

Kontaktuppgifter:

Kontakta socialkontoret och tala om vad du behöver hjälp med. Växeln hjälper dig att få kontakt med rätt handläggare.

Telefonnummer växel: 0141-22 50 00
Telefontid: helgfria vardagar 08:30 – 09:30
E-post: lss@motala.se

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Enhetschef för personlig assistans i Motala kommun

Du som har personlig assistans som utförs av Motala kommun kan vid behov kontakta enhetschef via telefon.

0141-22 53 20 eller 0141-22 53 26

Kommun och politik

Kommunfullmäktiges sammanträden direktsänds via webb-tv och läggs även ut i efterhand så att du kan titta när du vill.

Klicka här för att komma till vår webb-tv.

I Sammanträdesportalen hittar du kallelser, handlingar och protokoll.

Klicka här för att komma till sammanträdesportalen.

Sammanträdesportalen är inte anpassad efter små skärmar, som mobiltelefoner. Vi rekommenderar användning på dator eller surfplatta.

På sidan Kommunens organisation kan du se hur vår organisation ser ut och vilka som är chefer i olika verksamheter.

De som bor i Motala kommun betalar skatt med 21:70 (2019) på varje intjänad hundralapp (skattekrona).

Kultur

Kulturskolan

Kulturskolan finns i Folkets Hus lokaler. Adressen är Sjögatan 7. Teaterundervisningen håller till i Kulturakademins lokaler, snett mitt emot på Urban Hjärnes väg 6.

Många av Kulturskolans lärare åker ut till olika grundskolor under skoldagen. Beroende på instrument och lärare kan du få din spellektion under dagtid på din skola.

Läs mer om Kulturskolan.

Alla kurser kostar 200 kronor per termin. Om du spelar ett instrument kostar det inget extra att vara med i en ensemble eller orkester också. Det tillkommer inte heller något för att vara med på föreställningar, uppvisningar eller konserter.

Läs mer om Kulturskolan.

Lalandia

Har du frågor som rör beslut om överklaganden av detaljplaner inför Lalandias etablering ska du vända dig till beslutsfattande instans, mark- och miljödomstolen i Växjö.

Du kan alltid se på vår projektwebb för Lalandia under frågor och svar om du hittar det du söker. Det går också bra att kontakta oss lättast genom e-post: samhallsbyggnad@motala.se eller kommunikation@motala.se. Vi besvarar frågorna kontinuerligt och så fort vi kan. I vissa fall kan frågorna komma att kräva lite mer bearbetning vilket gör att det kan dra ut något på tiden.
Det går också att nå oss via växeln på: 0141-22 50 00. Be att få prata med någon på samhällsbyggnadsenheten eller på kommunikationsenheten.

Parallellt med att etablering av ett Lalandia pågår, så ska kommunen i samverkan med flera olika verksamheter ta fram ett utvecklingsprogram för Varamonområdet. Programmet ska beskriva hur kommunen vill utveckla vår besöksanläggning. Det kan till exempel handla om åtgärder som nya toalettbyggnader, duschar, cykelparkeringar och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning med mera.

Planläggning är ett av de verktyg vi har för att minimera negativ påverkan på miljön vid exploatering. När det gäller Vättern som dricksvattentäkt och habitat för växter och djur bedöms att ett genomförande av planen inte medför negativ påverkan. Inga utsläpp kommer att ske till Vättern från anläggningarna. Även regnvatten (så kallat dagvatten) kommer att hanteras inom planområdena.

Det kommer vara öppen tillgång ner till vattnet. Promenadstråk längs vattnet är fortsatt tillgängligt.

Östgötatrafiken äger den frågan. Vi har fört och för samtal med dem kontinuerligt. Vi hr tittat på förslag om hur vi ser att det skulle kunna fungera. Samtalen med Östgötatrafiken fortgår men inga lösningar eller beslut finns än.

Totalt beräknas det bli 340 årsverken i Motala inom näringar med stor andel ung arbetskraft, exempelvis logi, restaurang och nöjesverksamhet men även handeln. 320 000 nya besökare och ökad turistomsättning på 415 miljoner kronor där 130 miljoner spiller över på vårt lokala näringsliv samt ger kommunen ökade skatteintäkter. Allt står beskrivet enligt den HUI-rapport (Handelns Utredningsinstitut) som kommunen lät sig ta fram som underlag.

Framtagna detaljplaner är underlag för en etablering av besöksnäring i Varamonområdet och skulle därför i praktiken även kunna användas för andra aktörer.

Det kommer bara att var tillåtet att åka bil in i området för i- och urlastning. Det finns inga parkeringsplatser inne på området. Hastighetsgränserna blir väldigt låga.

Det är föreningen Zeros som äger marken. Kommunen för inga diskussioner om att köpa den.

Det är inget som ingår i planerna just nu

Motala kommun har tittat på det och gjort bedömningar att det fungerar. Dock kan vissa dagvattenledningar behöva förstärkas.

Det regleras i köpeavtalet. Motala kommun kan villkora köpet i 24 månader. Startar inte etableringen inom två år från att köpeavtalet ingås, går det tillbaka

Analysen, som sträcker sig till år 2020, visar att de befintliga vägarna in i Varamon kommer att räcka.

Det fanns med i kommunens tidigare skisser, men det är inget som vi bedömer i dagsläget utan nu fokuserar vi på landområden.

Från den 9 april 2018 kommer alla utredningar att vara publicerade.

Den frågan har kommunen aldrig diskuterat eftersom den inte är aktuell. Försäljningen drivs helt och hållet av Lalandia.

En detaljplan är ett dokument över ett visst område som visar hur man får använda mark- och vattenområden och hur marken ska bebyggas. Detaljplanen ska redovisa vad som ska vara gata, park eller annan allmän plats. Mark för bebyggelse och vissa sorters anläggningar ska avgränsas och det ska framgå vad marken får användas till. Detaljplanen ger en bestämd genomförandetid, men fortsätter att gälla efter detta datum (om den inte upphävs eller ändras).

I en detaljplan kan det finnas bestämmelser för till exempel hur stora eller höga byggnader får vara och vilka krav som finns på avstånd till fastighetsgränser. På kartan Bygga och bo kan du se om din fastighet omfattas av detaljplan eller områdesbestämmelse. Där kan du också se vad bestämmelserna innebär.

I planen får bebyggelsens omfattning, placering och utformning regleras. Dessutom redovisas om bygglovplikten ska ökas eller minskas jämfört med lagens generella krav. Enligt plan- och bygglagen är det kommunerna som har huvudansvaret för bebyggelsens utformning. Den svarar också för att olika intressen beaktas vid planläggning. För att garantera det föreskriver lagen ingående hur planprocessen ska genomföras. Länsstyrelsen bidrar med råd och kunskapsunderlag. Den fungerar också som ”statens förlängda arm” för att bland annat kontrollera att riksintressen enligt miljöbalken tillgodoses.

Detaljplaner regleras av Plan- och bygglagen och Miljöbalken. Plankartan är ett juridiskt bindande dokument och planbeskrivningen beskriver syfte och innehåll för planen. Detaljplaner är ett krav inom tätbebyggda områden och ligger till grund för vidare bygglovsprövning. Vill du lära dig mer om vad detaljplanering är? Se Boverkets webbplats.

Den totala kostnaden kommer att uppgå till cirka 60 miljoner kronor, vilket är i paritet med den beräknade intäkten som kommunen beräknas få från Lalandia.

  • Strandskydd och riksintressen
  • Trafik och vägtrafikbuller
  • Verksamhetsbuller
  • Infrastruktur gällande vatten/avlopp samt el/värme
  • Dagvattenhantering
  • Landskapsbild
  • Arkeologi
  • Geoteknik

Läs mer om planprocessen.

När detaljplanerna för de fem områdena vunnit laga kraft och Lalandia fått sitt bygglov tar det ca 2 år att bygga anläggningen. Sensommaren 2020 beräknar vi byggstart i form av tidiga markarbeten.

Med ökad efterfrågan för lokaltrafik i Motala, som med ett Lalandia, så kan det finnas fler aktörer som blir intresserade av frågan. Från kommunens sida finns det med som en viktig del i den fortsatta processen.

Danska Lalandia A/S, Motala kommun och Tillväxt Motala AB tecknade den 14 december 2016 en gemensam avsiktsförklaring, ett så kallat Letter of Intent. Det är dessa tre parter som samarbetar för att möjliggöra en etablering av ett Lalandia.

Motala kommun har sedan tidigare stora tillgång till mark. Ytterligare mark har förvärvats för att möjliggöra en etablering av ett Lalandia. Den 5 april undertecknade Lalandia A/S och Motala kommun det markanvisningsavtal som ger bolaget ensamrätt och möjlighet att pröva sitt semesterkoncept i detaljplanen.

Motala kommun har låtit utreda hur trafikläget ser ut idag och hur Lalandias etablering påverkar trafiken. Utredningarna visar inte på att det blir några problem år 2021 när Lalandia öppnar sin anläggning. I utredningen har vi även fört in trafiksiffror från eventuella kommande etableringar väster om riksväg 50, och inte heller då ser det ut att bli några större problem. Den eventuella köbildningen som kan bli löser upp sig på några minuter.

Parkeringssituationen ska lösas på så sätt att Motala kommun och Lalandia samverkar om parkeringar, exempelvis för trafik till Mariebergsskolan. Parkeringar för badgäster i Varamon flyttas något längre ifrån stranden. Det underlättar för de boende i området och är en klar fördel ur säkerhetssynpunkt, eftersom det blir lättare för räddningstjänst och ambulans att komma fram.

Vi kommer att rigga en fullständig projektorganisation. Det gör vi för att klara av planprocessen, kommunikation, strategi och utveckling men också för att ta hand om de synergieffekter som detta kan ge Motala. Vi kommer att förstärka där det behövs även för att klara av våra andra uppdrag som kommun.

27 maj 2019 godkände Kommunstyrelsen förstudien för en ny kommunal simhall. Den nya simhallen är tänkt att ligga i Varamon, området Tvättsvampen i anslutning till Lalandia med gemensam entré – en integrerad anläggning där besökarnas behov och upplevelser står i fokus.

I samverkan med Lalandia arbetar nu kommunen vidare med simhallsprojektet.

Läs mer om simhallsprojektet.

Totalt beräknas det bli 300 nya arbetstillfällen i Motala. I siffran ingår även de som jobbar på t ex skollov, ledigheter och helger. Till detta kan man även räkna in de synergieffekter som det ger till närliggande aktörer runt om ett Lalandia.

Livsmedel och hälsa

Kommunen har inte ansvar för att leverera vatten till fastigheter med egen dricksvattenkälla utanför verksamhetsområdet för kommunalt dricksvatten. Vi rekommenderar att du kontaktar en transportfirma (exempelvis GDL) som kommer ut och fyller på brunnen. Det finns dock tyvärr ingen garanti för att vattnet stannar kvar i brunnen en längre period.

Vi kan hjälpa till med nödvatten, om ni har sådan vattenbrist att det inte räcker till hushållets basbehov. Det innebär tre-fem liter per person och dygn. Kontakta kundservice@motala.se för mer information om detta.

För att undvika att brunnen sinar i framtiden kan du undersöka om det är möjligt att djupborra en brunn. Det är inte lämpligt på alla ställen, eftersom man också kan stöta på vatten med sämre kvalitet. För att få vägledning i hur du går till väga, sök information hos Livsmedelsverket eller Svenskt brunnsarkiv.

LSS, Omsorg och hjälp

En funktionsnedsättning kan vara kroppslig och/eller psykisk. Många har osynliga funktionsnedsättningar och många har också flera funktionsnedsättningar.

Barn med funktionsnedsättningar är i första hand barn med samma behov och rättigheter som alla andra barn, men kan i vissa sammanhang behöva särskilda lösningar för att kunna bli delaktiga och utvecklas.

Som förälder till barn med funktionsnedsättning har man laglig rätt till stöd från samhället. De flesta insatser måste man söka själv och därför är det bra att känna till vilken typ av hjälp man har rätt till.

Vid samtidiga insatser från både hälso- och sjukvård och socialtjänst kan hjälpen enligt lag samordnas i en så kallad samordnad individuell plan, SIP.

Källa: UMO samt 1177 Vårdguiden

Kontakter och länkar

Motala kommun om funktionsnedsättning

Elevhälsan

Barn- och ungdomspsykiatri

1177 Vårdguiden om funktionsnedsättning

Vårt socialkontor har öppet helgfria vardagar. Du kan nå socialtjänsten via telefon, besök eller via e-post.

Kontaktuppgifter

Socialkontoret
Telefon: 0141-22 53 00
E-post: socialkontoret@motala.se

Besöksadress och postadress:
Socialkontoret
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Öppettider och telefontider

Måndag: 9.30 – 17.30
Tisdag, onsdag och torsdag: 9.30 – 16.30
Fredag: telefontid 9.30 – 15.30
Receptionen stänger 15.00 på fredagar.
Lunchstängt: samtliga dagar 12.00 – 13.15

Öppettider 1 juni – 31 augusti

Måndag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 17.15
Tisdag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 16.15
Onsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Torsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Fredag: 9.30 -12.00 + 13.15 – 15.00 (telefontid till 15.30)

Behov av akut hjälp?

Här kan du hitta kontaktuppgifter om du har behov av akut hjälp under tider då socialkontoret är stängt.

Du eller din företrädare träffar ansvarig chef för att diskutera innehållet i uppdraget.

Vi skriver ett avtal om insatsens omfattning och villkor utifrån det beslut som socialkontoret (myndigheten) tagit. Beslutet är även ett underlag för utbetalning av ersättning från Socialtjänsten och Försäkringskassan för utförda timmar.

Skulle du vilja avbryta ditt avtal med kommunen som anordnare av assistans gör du en skriftlig uppsägning. Uppsägningstiden är två månader.

Kontaktuppgifter

Kontakta socialkontoret och tala om vad du behöver hjälp med. Växeln hjälper dig att få kontakt med rätt handläggare.

Telefonnummer växel: 0141-22 50 00
Telefontid: helgfria vardagar 08:30 – 09:30
E-post: lss@motala.se

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Enhetschef för personlig assistans i Motala kommun

Du som har personlig assistans som utförs av Motala kommun kan vid behov kontakta enhetschef via telefon, 0141-22 53 26.

Uppdraget utförs i ditt hem, på jobbet, i skolan eller på daglig verksamhet. Insatsen anpassas alltid efter dina behov och önskemål.

Kontaktuppgifter

Kontakta socialkontoret och tala om vad du behöver hjälp med. Växeln hjälper dig att få kontakt med rätt handläggare.

Telefonnummer växel: 0141-22 50 00
Telefontid: helgfria vardagar 08:30 – 09:30
E-post: lss@motala.se

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Enhetschef för personlig assistans i Motala kommun

Du som har personlig assistans som utförs av Motala kommun kan vid behov kontakta enhetschef via telefon, 0141-22 53 26

Om du har kommunen som anordnare/utförare av assistansen är det kommunens uppgift att ordna med personal.

Kommunen ska se till att de som arbetar hos dig kan utföra arbetsuppgifterna efter ditt behov. Du har rätt att vara med och bestämma vilken personal som anställs. Målet är, att så långt det är möjligt och lämpligt försöka tillgodose dina önskemål när personal anställs.

Kontaktuppgifter

Kontakta socialkontoret och tala om vad du behöver hjälp med. Växeln hjälper dig att få kontakt med rätt handläggare.

Telefonnummer växel: 0141-22 50 00
Telefontid: helgfria vardagar 08:30 – 09:30
E-post: lss@motala.se

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Enhetschef för personlig assistans i Motala kommun

Du som har personlig assistans som utförs av Motala kommun kan vid behov kontakta enhetschef via telefon, 0141-22 53 26.

Som personlig assistent assisterar man en person som har omfattande funktionshinder att göra det han eller hon skulle gjort utan sitt funktionshinder. Det handlar om vardagssysslor och nöjen.

Personlig assistans är att stärka den enskilde personens möjlighet att leva ett självständigt och oberoende liv. Det är ett personligt utformat stöd som ges i olika livssituationer, i skolan, på jobbet eller i hemmet.

En personlig assistent hjälper till med grundläggande behov som personlig hygien, att klä på och av sig, att äta och att kommunicera med andra personer. Man kan även i vissa fall ha en personlig assistent för att komma ut och göra ärenden.

Om man själv klarar av att ta hand om sina grundläggande behov men behöver stöd när man är ute och rör sig i närmiljön. Då kan man ansöka om ledsagare istället för en personlig assistent.

Kontaktuppgifter

Kontakta socialkontoret och tala om vad du behöver hjälp med. Växeln hjälper dig att få kontakt med rätt handläggare.

Telefonnummer växel: 0141-22 50 00
Telefontid: helgfria vardagar 08:30 – 09:30
E-post: lss@motala.se

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Enhetschef för personlig assistans i Motala kommun

Du som har personlig assistans som utförs av Motala kommun kan vid behov kontakta enhetschef via telefon.

0141-22 53 20 eller 0141-22 53 26

För att ha rätt till personlig assistans ska du vara under 65 år och ha en omfattande varaktig funktionsnedsättning. Omfattningen av din funktionsnedsättning och ditt behov av hjälp avgör sedan om du har rätt till assistans.

Kontaktuppgifter:

Kontakta socialkontoret och tala om vad du behöver hjälp med. Växeln hjälper dig att få kontakt med rätt handläggare.

Telefonnummer växel: 0141-22 50 00
Telefontid: helgfria vardagar 08:30 – 09:30
E-post: lss@motala.se

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Enhetschef för personlig assistans i Motala kommun

Du som har personlig assistans som utförs av Motala kommun kan vid behov kontakta enhetschef via telefon.

0141-22 53 20 eller 0141-22 53 26

Vissa aktiviteter måste du betala för medan en del är gratis. Du får information om eventuell kostnad inför varje aktivitet.

Alla som är knutna till LSS genom boende eller andra insatser är välkomna att anmäla sig till de aktiviteter som erbjuds. Har du assistent följer den med.

Om personen som ska bli avlösare är en någon som du själv eller någon närstående föreslagit krävs ingen särskild utbildning. När kommunen rekryterar en avlösare krävs utbildning. Kommunen kräver då också utdrag från belastningsregister.

Ja, du kan ha eget förslag på vem som ska arbeta som avlösare enligt LSS.

Ja, avlösare som arbetar enligt LSS har tystnadsplikt.

Ja, avlösaren är timanställd och får lön utifrån inlämnad timrapport.

Nej, det kostar inget att ha insatsen avlösarservice i hemmet enligt LSS.

Den som anställer personliga assistenter är i grunden den som har behov av den hjälpen. Många som har en funktionsnedsättning vill ha hjälp med detta. De använder då ett assistansbolag eller kommunen. Bolaget eller kommunen anställer personer som arbetar som assistenter.

Assistansersättning

Assistansersättningen är de pengar som ska betala lön för en personlig assistent. Med assistansersättningen kan den person som behöver hjälpen själv välja om den personliga assistenten ska anställas via kommunen, privata företag, kooperativ eller av personen själv.

Läs mer om personlig assistans

Kontakta socialkontoret och tala om vad du behöver hjälp med. Växeln hjälper dig att få kontakt med rätt handläggare.

Telefonnummer växel: 0141-22 50 00
Telefontid: helgfria vardagar 08:30 – 09:30
E-post: lss@motala.se

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 86 Motala

För att beviljas en insats måste du ingå i någon av de målgrupper, så kallade personkretsar, som beskrivs i lagstiftningen. Personkretsarna förklarar vem som kan få hjälp enligt Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade –  LSS. Personkretsbedömning görs av läkare, psykolog eller handläggare beroende på vilken funktionsnedsättning du har.

LSS-lagens personkrets är indelad i tre punkter (1 §)

  1. Personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd.
  2. Personer med begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder, förorsakad av yttre våld eller sjukdom.
  3. Personer med stora och varaktiga funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.

Om du inte omfattas av LSS personkrets kan du söka hjälp och stöd enligt socialtjänstlagen.

Insatser enligt LSS är i princip avgiftsfria. Du betalar dina egna utgifter i samband med en insats, till exempel mat och resor. Vårdnadshavare för barn som beviljas insatsen bostad med särskild service för barn och ungdom ska i rimlig utsträckning bidra till barnets uppehälle.

Om du tänker flytta till Motala kommun kan du begära ett förhandsbesked om vilka LSS-insatser som du kan få innan du flyttar hit.

En sådan begäran behandlas på samma sätt som om du redan var bosatt i Motala kommun och ansökte om stöd och hjälp enligt LSS.

Om din ansökan avslås har du rätt att överklaga beslutet. Du kan få hjälp med hur du ska göra av handläggaren.

Mer om överklagan

Om du är missnöjd med ett myndighetsbeslut har du rätt att överklaga.  När du överklagar ska du skriva och tala om varför du tycker att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha.

Överklagandet ska innehålla följande information:

  • Ange vilket beslut som du överklagar,
  • Ange datum för socialnämndens beslut och, i de fall det är aktuellt, diarienummer eller paragraf i protokoll etcetera.
  • Ange vad beslutet handlar om.
  • Förklara hur du vill att beslutet ska ändras.
  • Förklara varför du anser att beslutet ska ändras.
  • Skicka med de handlingar som du tycker är viktiga, till exempel intyg eller utdrag.
  • Skriv under med ditt namn och ange ditt personnummer, adress och telefonnummer.

Om du anlitar ombud kan ombudet istället underteckna överklagan. Ombudet ska lämna fullmakt i original som du undertecknat samt ange sitt namn, adress och telefonnummer.

Överklagandet ska göras inom tre veckor efter att du fick besked om beslutet. Be gärna handläggaren om hjälp om du inte klarar det själv.

Överklagan ska skickas eller lämnas till:

Socialkontoret
Motala kommun
591 86 Motala

Överklagan ska ha kommit in till socialkontoret inom tre veckor från att du fick beslutet. Om sista dagen för överklagan infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att överklagan kommer till socialkontoret nästa vardag.

Om överklagan kommer in för sent ska den avvisas av handläggaren utan att prövas. Har överklagan kommit in i rätt tid skickar handläggaren ärendet och överklagan för prövning till Förvaltningsrätten i Linköping om inte socialnämnden ändrar beslutet på det sätt du begärt.

Om förvaltningsrätten inte beslutar som du vill har du rätt att överklaga till kammarrätten. För att få förvaltningsrättens beslut prövat i kammarrätten krävs att kammarrätten beviljar dig prövningstillstånd.

Om ansökan beviljas kontaktar handläggaren den verksamhet som är aktuell. För att det ska bli bra för dig behöver handläggaren ge viktig information om dig och din situation till verksamheten (utföraren). Utföraren tar kontakt med dig eller din företrädare för att planera hur det ska gå till. Kommunen är skyldig att starta insatsen, det vill säga ge dig den hjälp och stöd du fått beslut om, inom tre månader från det att beslutet är giltigt.

Väljer du att ansöka om ekonomisk ersättning för att anlita ett assistansbolag eller kooperativ behöver du meddela handläggaren vilken utförare du valt.

 

Handläggningen av din begäran ska ske skyndsamt. Det betyder att den ska tas om hand och bedömas så fort som möjligt. Oftast sker det inom tre månader.

När beslutet är fattat skickas det skriftliga beslutet till dig. Din ansökan kan antingen beviljas, det vill säga du får den hjälp du ansökt om. Eller så kan din ansökan avslås, det vill säga du får inte den hjälp du ansökt om.

Efter att du, vårdnadshavare eller god man/förvaltare gjort en begäran får du träffa en handläggare för att prata om dina behov och förutsättningar. Ni kan träffas i hemmet eller på socialkontoret.

Handläggaren utreder dina behov och din situation tillsammans med dig och andra berörda, exempelvis habilitering och skola. Du behöver lämna utlåtanden som styrker att du har en funktionsnedsättning.

Handläggaren skriver ner vad som kommit fram i samtalet med dig. Dels för att kunna ta beslut om rätt hjälp och dels för att kommunen har en skyldighet att dokumentera. Du har alltid rätt att ta del av det som skrivs om dig.

Miljö och klimat

Energi- och klimatrådgivningen är en opartisk och kostnadsfri service från kommunen. Rådgivningen finansieras av Energimyndigheten.

För att komma i kontakt med en energi- och klimatrådgivare, ring kommunens växel på 0141-22 50 00.

Näringsliv och arbete

Så gör du en ansökan till ett ledigt jobb

Du söker lediga jobb direkt via ett webbformulär som går att nå i annonsen.

Efter att du har sökt arbete första gången via rekryteringssystemet Visma Recruit kan du vid senare tillfälle logga in till ditt CV och uppdatera dina uppgifter och ändra i det personliga brevet. Därmed kan du på ett enkelt sätt söka andra jobb inom Motala kommun. Alla inskickade ansökningar sparas under din inloggning.

Vid problem med inloggning, registrering eller liknande, kontakta Visma Recruits kundservice på telefon 0771-693 693.

Här annonseras lediga jobb

Alla lediga jobb på Motala kommun annonseras på:

Vi annonserar alla olika typer av arbeten på samma ställen inklusive vikariat och sommarjobb på Motala kommun. Du kan välja att prenumerera på lediga jobb på Motala kommun via Offentliga jobb eller via jobbappen på Facebook. Välkommen med din ansökan!

Ja. Du ska då ha ett eget kök i anslutning till serveringslokalen. Du måste servera lagad eller på annat sätt tillredd mat. Du ska även erbjuda ett varierat utbud av maträtter.

Omsorg och hjälp

Vill du ha kontakt med socialkontoret kan du ringa, maila eller skicka brev. Olika handläggare kan vara tillgängliga vid olika tider.

Oavsett om du behöver stöd som familj, ensamstående förälder, anhörig eller enskild person får du hjälp via växeln. De hjälper de dig att få kontakt med rätt person. Alla som arbetar inom socialtjänsten har tystnadsplikt.

Socialkontoret

Telefon växeln: 0141-22 53 00

E-post: socialkontoret@motala.se

Besöksadress: Drottninggatan 5, 591 86 Motala

Behov av akut hjälp?

Här kan du hitta kontaktuppgifter om du har behov av akut hjälp under tider då socialkontoret är stängt.

Om du skulle råka ut för en olycka eller bli akut sjuk är det bra om sjukvårdspersonalen snabbt kan komma i kontakt med dina anhöriga. Du kan lägga in dina nödnummer i mobilen och döp kontakterna till ICE – In Case of Emergency. Läs mer på 1177

Att besöka socialtjänsten för att få råd, stöd och hjälp kostar i de flesta fall ingenting. Det kan finnas undantag som exempelvis Familjerådgivning. För mer information kan du kontakta socialkontorets växel, telefonnummer 0141-22 53 00

Regionen (tidigare landstinget) tar ut patientavgifter för exempelvis läkarbesök och andra tjänster. Avgifterna kan variera både inom olika regioner/landsting och beroende på vad det som ska göras. Du hittar information om patientavgifter på 1177 

Tvångssyndrom

Tvångssyndrom, som också kallas OCD, betyder att du har störande tankar och känslor som kommer fast du inte vill och som ger ångest. Oftast har du också saker du känner att du måste göra, som att tvätta händerna många gånger för att bli av med bakterier. Du kan få hjälp att bli av med tvångssyndrom.

Tvångstankar

Tvångstankar kan vara tankar, fantasier och inre bilder som kommer fast du inte vill. De känns obehagliga och kan ge ångest eller äckelkänslor, eller bara vara irriterande. Det kan till exempel handla om smuts, sex, våld, att göra dumma saker mot andra eller annat som du inte vill tänka på och som kan kännas förbjudet.

Tvångshandlingar

Tvångshandlingar är sånt du känner att du måste göra för att minska känslan av ångest, rädsla eller obehag. Det kan vara att upprepa ett visst ord i tankarna, tvätta händerna ofta för att du oroar dig för smuts och bakterier, sortera saker på ett visst sätt eller kontrollera att till exempel spisen är avstängd fast man redan gjort det flera gånger.

Det du känner att du måste göra blir ofta som ”säkerhetsbeteenden” eller ritualer; du gör det på liknande sätt varje gång och det får stor betydelse. Om du inte gör som du brukar får du ångest och känner dig orolig.

Hjälp, råd och stöd

Det är ett viktigt och bra steg att förstå att de störande tankarna, känslorna och handlingarna är ett problem, att det har ett namn och att du inte är ensam om det. Det kan vara svårt att klara av att hantera det själv och du kan behöva hjälp. Här kan du få hjälp och läsa mera:

Det är mycket som händer i kroppen när du sover. När du är i puberteten växer kroppen snabbt och mycket, särskilt när du sover. Då produceras en stor mängd hormoner, bland annat könshormonerna som styr kroppens utveckling. Sover du för lite kan du få svårare att komma ihåg och lära sig saker. Du kan få svårare att koncentrera dig och att det går sämre att tänka.

Immunförsvaret som skyddar kroppen från att bli sjuk kan bli sämre om du sover för lite. Det är också under sömnen som kroppen repareras och bildar nya celler så att du blir starkare och uthålligare efter träning. Om du sover bra, är det också lättare att inte känna sig stressad. För lite sömn kan också göra att du lättare blir nedstämd.

Svårt att sova – sömnstörningar eller sömnsvårigheter

Det är vanligt med sömnsvårigheter. Oftast är det inget du behöver oroa dig för. Det är inte farligt att då och då ha en natt när du får för lite sömn. Men om du sover för lite natt efter natt, blir trött, mår dåligt och fungerar sämre i vardagen, kan du behöva hjälp med att få bättre sömn.

Stress är en naturlig reaktion i kroppen, som är bra när man behöver göra något snabbt eller har bråttom. Att uppleva stress är en del av livet. Alla blir stressade någon gång.

När stress gör att du mår dåligt

Om kroppen inte hinner återhämta sig efter att ha stressat eller om man är stressad fast man inte har bråttom, kan stressen bli ett problem. Därför är det viktigt med återhämtning och vila.

Symtom på stress kan till exempel vara:

  • Sover dåligt på nätterna
  • Känner sig trött fast man har sovit
  • Ofta får ont i huvudet eller magen
  • Spänner sig och får ont i nacken eller axlarna
  • Får hjärtklappning
  • Känner sig nedstämd eller får ångest
  • Känner sig likgiltig eller ointresserad av det som händer omkring en
  • Lätt blir irriterad och arg över småsaker
  • Har svårare att koncentrera sig och glömmer bort saker
  • Känner sig rastlös och har svårt att koppla av

Om du känner sig stressad och besväras av det är det bra att försöka göra något åt det eller söka hjälp. Du kan börja med att berätta att du är stressad för en kompis, någon i familjen eller någon annan. Det finns många saker du kan göra för att motverka stress oavsett om du är barn, ungdom eller vuxen. Här kan du läsa mera eller ta kontakt för att få råd och stöd:

Om du har självmordstankar ska du inte hålla det för dig själv, utan då behöver du söka hjälp.

Prata med någon du har förtroende för, ring en stödlinje eller sök vård. Självmordstankar är vanligt, och ingenting att skämmas över. Du är inte ensam.

Vem ska jag prata med?

Du kan prata med en person som jobbar inom vården, eller med någon du känner. Du kan också kontakta någon i en telefon- eller chattjour. Där finns personer som är vana vid att lyssna. Dom kan ge råd och stöd i hur du kan komma vidare och börja må bättre. Du kan vara helt anonym när du ringer. Du kan till exempel kontakta:

Tveka inte att be om hjälp

Det kan finnas många människor i din omgivning som vill hjälpa till utan att du förstår det. Berätta för dina närmaste hur du mår och var tydlig med att du behöver hjälp. Be om sällskap när du ska besöka vården.

Om du fortsätter att må dåligt utan att få hjälp kan självmordstankarna gå över i upprepade tankar där du till slut tror att självmord är den enda lösningen. Om du mår så kan det bli svårt att be om hjälp. Du kan också ha svårt att se konsekvenserna av dina handlingar. Det kan leda till att du gör saker som du annars aldrig skulle göra. Om du har sådana tankar behöver du snabbt få hjälp för att bryta det.

Gör någonting direkt om du misstänker att någon i din närhet har tankar eller planer på att ta sitt liv.

Prata med personen. Det är inte farligt att prata om självmord och det ökar inte risken för att personen ska ta sitt liv. Tvärtom kan ett sådant samtal förebygga självmord. För att vara ett bra stöd kan du behöva ta hjälp av andra. På 1177 finns hjälp att få, både i direkta råd, kontakt och länkar där du kan läsa mera.

Självkänsla, självförtroende och självbild är olika begrepp som handlar om dina känslor för dig själv, vad du tror att du klarar av och vem du tycker att du är.

Det finns många saker som kan påverka ens självkänsla, självförtroende och självbild oavsett om man är barn, ungdom eller vuxen. Ibland kan man behöva hjälp med att förstå vad som påverkar och vad man kan göra för att tex. se mer positivt på sig själv. Du får bra information genom att läsa mer via dessa länkar:

En funktionsnedsättning kan vara kroppslig och/eller psykisk. Många har osynliga funktionsnedsättningar och många har också flera funktionsnedsättningar.

Barn med funktionsnedsättningar är i första hand barn med samma behov och rättigheter som alla andra barn, men kan i vissa sammanhang behöva särskilda lösningar för att kunna bli delaktiga och utvecklas.

Som förälder till barn med funktionsnedsättning har man laglig rätt till stöd från samhället. De flesta insatser måste man söka själv och därför är det bra att känna till vilken typ av hjälp man har rätt till.

Vid samtidiga insatser från både hälso- och sjukvård och socialtjänst kan hjälpen enligt lag samordnas i en så kallad samordnad individuell plan, SIP.

Källa: UMO samt 1177 Vårdguiden

Kontakter och länkar

Motala kommun om funktionsnedsättning

Elevhälsan

Barn- och ungdomspsykiatri

1177 Vårdguiden om funktionsnedsättning

Vårt socialkontor har öppet helgfria vardagar. Du kan nå socialtjänsten via telefon, besök eller via e-post.

Kontaktuppgifter

Socialkontoret
Telefon: 0141-22 53 00
E-post: socialkontoret@motala.se

Besöksadress och postadress:
Socialkontoret
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Öppettider och telefontider

Måndag: 9.30 – 17.30
Tisdag, onsdag och torsdag: 9.30 – 16.30
Fredag: telefontid 9.30 – 15.30
Receptionen stänger 15.00 på fredagar.
Lunchstängt: samtliga dagar 12.00 – 13.15

Öppettider 1 juni – 31 augusti

Måndag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 17.15
Tisdag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 16.15
Onsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Torsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Fredag: 9.30 -12.00 + 13.15 – 15.00 (telefontid till 15.30)

Behov av akut hjälp?

Här kan du hitta kontaktuppgifter om du har behov av akut hjälp under tider då socialkontoret är stängt.

Du eller din företrädare träffar ansvarig chef för att diskutera innehållet i uppdraget.

Vi skriver ett avtal om insatsens omfattning och villkor utifrån det beslut som socialkontoret (myndigheten) tagit. Beslutet är även ett underlag för utbetalning av ersättning från Socialtjänsten och Försäkringskassan för utförda timmar.

Skulle du vilja avbryta ditt avtal med kommunen som anordnare av assistans gör du en skriftlig uppsägning. Uppsägningstiden är två månader.

Kontaktuppgifter

Kontakta socialkontoret och tala om vad du behöver hjälp med. Växeln hjälper dig att få kontakt med rätt handläggare.

Telefonnummer växel: 0141-22 50 00
Telefontid: helgfria vardagar 08:30 – 09:30
E-post: lss@motala.se

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Enhetschef för personlig assistans i Motala kommun

Du som har personlig assistans som utförs av Motala kommun kan vid behov kontakta enhetschef via telefon, 0141-22 53 26.

Uppdraget utförs i ditt hem, på jobbet, i skolan eller på daglig verksamhet. Insatsen anpassas alltid efter dina behov och önskemål.

Kontaktuppgifter

Kontakta socialkontoret och tala om vad du behöver hjälp med. Växeln hjälper dig att få kontakt med rätt handläggare.

Telefonnummer växel: 0141-22 50 00
Telefontid: helgfria vardagar 08:30 – 09:30
E-post: lss@motala.se

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Enhetschef för personlig assistans i Motala kommun

Du som har personlig assistans som utförs av Motala kommun kan vid behov kontakta enhetschef via telefon, 0141-22 53 26

Om du har kommunen som anordnare/utförare av assistansen är det kommunens uppgift att ordna med personal.

Kommunen ska se till att de som arbetar hos dig kan utföra arbetsuppgifterna efter ditt behov. Du har rätt att vara med och bestämma vilken personal som anställs. Målet är, att så långt det är möjligt och lämpligt försöka tillgodose dina önskemål när personal anställs.

Kontaktuppgifter

Kontakta socialkontoret och tala om vad du behöver hjälp med. Växeln hjälper dig att få kontakt med rätt handläggare.

Telefonnummer växel: 0141-22 50 00
Telefontid: helgfria vardagar 08:30 – 09:30
E-post: lss@motala.se

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Enhetschef för personlig assistans i Motala kommun

Du som har personlig assistans som utförs av Motala kommun kan vid behov kontakta enhetschef via telefon, 0141-22 53 26.

Som personlig assistent assisterar man en person som har omfattande funktionshinder att göra det han eller hon skulle gjort utan sitt funktionshinder. Det handlar om vardagssysslor och nöjen.

Personlig assistans är att stärka den enskilde personens möjlighet att leva ett självständigt och oberoende liv. Det är ett personligt utformat stöd som ges i olika livssituationer, i skolan, på jobbet eller i hemmet.

En personlig assistent hjälper till med grundläggande behov som personlig hygien, att klä på och av sig, att äta och att kommunicera med andra personer. Man kan även i vissa fall ha en personlig assistent för att komma ut och göra ärenden.

Om man själv klarar av att ta hand om sina grundläggande behov men behöver stöd när man är ute och rör sig i närmiljön. Då kan man ansöka om ledsagare istället för en personlig assistent.

Kontaktuppgifter

Kontakta socialkontoret och tala om vad du behöver hjälp med. Växeln hjälper dig att få kontakt med rätt handläggare.

Telefonnummer växel: 0141-22 50 00
Telefontid: helgfria vardagar 08:30 – 09:30
E-post: lss@motala.se

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Enhetschef för personlig assistans i Motala kommun

Du som har personlig assistans som utförs av Motala kommun kan vid behov kontakta enhetschef via telefon.

0141-22 53 20 eller 0141-22 53 26

För att ha rätt till personlig assistans ska du vara under 65 år och ha en omfattande varaktig funktionsnedsättning. Omfattningen av din funktionsnedsättning och ditt behov av hjälp avgör sedan om du har rätt till assistans.

Kontaktuppgifter:

Kontakta socialkontoret och tala om vad du behöver hjälp med. Växeln hjälper dig att få kontakt med rätt handläggare.

Telefonnummer växel: 0141-22 50 00
Telefontid: helgfria vardagar 08:30 – 09:30
E-post: lss@motala.se

Besöksadress:
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Enhetschef för personlig assistans i Motala kommun

Du som har personlig assistans som utförs av Motala kommun kan vid behov kontakta enhetschef via telefon.

0141-22 53 20 eller 0141-22 53 26

Välfärdsteknologi är kunskapen om välfärdsteknik.

Välfärdsteknik är digital teknik som syftar till att bibehålla eller öka delaktighet, självständighet, aktivitet och trygghet för en person som har eller löper förhöjd risk att få en funktionsnedsättning. Välfärdsteknik kan användas av personen själv, en närstående eller någon annan i personens närhet och kan ges som bistånd, förskrivas som hjälpmedel för det dagliga livet eller köpas på konsumentmarknaden.

Möjligheternas bostad tar emot studiebesök på max 20 personer/grupp.

Kostnaden är 1000 kr/grupp inkl. fika (kostnadsfritt för föreningar och verksamheter i Motala kommun).

Om ni har önskemål om att vi kommer och berättar om verksamheten och det då innebär en resa till annan ort tas en kostnad på 1000 kr samt milersättning á 35 kr/mil ut.

Boka studiebesök gör du enklast genom att kontakta oss via telefon eller e-post.

Besöksadress:
Timmermansgatan 9
591 27 Motala

Telefonnummer:
0141-22 59 90

E-post:
mojligheternasbostad@motala.se

Du är välkommen till Möjligheternas bostad på öppet hus (drop-in) helgfria tisdagar kl. 13.00 – 17.00 eller kontakta oss och boka ett besök.

Boka besök gör du enklast genom att kontakta oss via telefon eller e-post.

Besöksadress:
Timmermansgatan 9
591 27 Motala

Telefonnummer:
0141-22 59 90

E-post:
mojligheternasbostad@motala.se

Möjligheternas bostad är till för dig som är senior, dig som har olika funktionsnedsättningar och dig som bara vill ha en bekväm vardag.

Vill du ha kontakt med biståndshandläggare på socialkontoret kan du ringa, maila eller skicka brev. Olika handläggare kan vara tillgängliga vid olika tider. Ring växeln, 0141-22 50 00, så hjälper de dig rätt.

Kontaktuppgifter

Socialkontoret
Telefon: 0141-22 53 00
E-post: socialkontoret@motala.se.

Besöksadress och postadress:
Socialkontoret
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Öppettider och telefontider

Måndagar    09.30 – 17.30
Tisdag, onsdag och torsdag    09.30 – 16.30
Fredag    Telefontid 09.30 – 15.30
   Receptionen stänger 15.00 på fredagar.
Lunchstängt    Samtliga dagar 12.00 – 13.15

 

Att vara resursfamilj innebär att ni deltar i ett barns eller ungdoms behandling. Ett krav är att en vuxen finns tillgänglig i hemmet.

Ja, avlösaren är timanställd och får lön utifrån inlämnad timrapport.

Familjerådgivning är samtalshjälp för par, familjer och ensamstående. Arbetet bygger på frivillighet och utgår från era behov och era önskemål.

Vi arbetar under sträng sekretess och för inga journaler. Det är möjligt att vara anonym. Vi är skyldiga att anmäla till socialtjänsten om vi får kännedom om att ett barn utnyttjas sexuellt eller utsätts för fysisk eller psykisk misshandel i hemmet.

Orsaker till att man söker familjerådgivning kan till exempel vara att:

  • En av parterna vill skiljas
  • Det är mycket bråk i familjen
  • Otrohet har förekommit
  • Våra barn kommer ofta i kläm då vi tycker så olika
  • Vi vill hitta tillbaka till kärleken och lusten

Samtalens syfte är att ni ska:

  • Kunna lyssna och förstå varandra på ett bättre sätt
  • Hitta nya lösningar och finna nya möjligheter
  • Ta del av varandras upplevelser av situationen

Familjerådgivarens uppgift är att:

  • Se situationen utifrån alla familjemedlemmars perspektiv
  • Erbjuda  er rådgivning och stöd
  • Möjliggöra ett ärligt och respektfullt samtal
  • Bidra med kunskap om relationer

Kontakta familjerådgivare i Motala kommun

Den familjerådgivning som erbjuds av kommunen består av en samtalstimme som är 45 minuter. Detta tillfälle kostar 100 kronor. Oftast träffar vi dig/er två tillfällen, det vill säga 2×45 minuter och då blir egenavgiften 200 kronor.

Sent återbud (24 timmar före avsatt tid) eller uteblivande, debiteras.

Du kan ringa eller skicka e-post till de personer som arbetar som familjerådgivare. I Motala kommun arbetar:

Gunilla Ringdahl
Familjeterapeut, Socionom/ Leg. psykoterapeut
Telefonnummer: 070-225 03 86
E-post: gunilla.ringdahl@grterapi.se
www.grterapi.se

Anna Nelsson
Familjeterapeut, Socionom/ Leg. psykoterapeut
Telefonnummer: 072-589 07 37
E-post: anpsykoterapi@gmail.com
www.anpsykoterapi.se

Lämna meddelande på telefonsvararen om ingen svarar, så kontaktar vi dig snarast.

Det är främst hemsjukvården som ansvarar för frågor om och hantering av hjälpmedel. Hjälpmedel i hemmet kan vara exempelvis en rollator eller en duschstol.

Stadsplanering och trafik

När vi grävt så djupt som vi behöver göra för att komma åt ledningarna måste marken sätta sig ordentligt innan vi kan lägga på asfalt. Om arbetet görs för tidigt kan det bli sprickor i asfalten och vi måste då göra om jobbet. Under tiden läggs en enklare beläggning på gatan.

Här hittar du löpande information om arbetet

Motala kommun har sagt upp samverkansavtalet med IP-Only. Vi har också uppmanat IP-Only att annullera de avtal företaget tecknat med kunder i Motala kommun, för att de ska ha möjlighet att välja andra erbjudanden.

Vi utreder olika alternativ för att hitta en lösning där alla kommuninvånare ska få tillgång till snabbt bredband via fiber.

Om du har frågor om IP-Only och ditt avtal med dem rekommenderar vi att ta kontakt med företagets kundservice på 018-843 10 00.

På parkeringsplatserna närmast Stora torget i centrala Motala är taxan 6 kronor per timme. Lite längre ifrån centrum är kostnaden 3 kronor per timme. Kan man tänka sig att gå ytterligare en bit in till centrala Motala kan man parkera gratis, exempelvis vid Centralstationen. Observera att detta gäller kommunens allmänna parkeringar. Privata parkeringar kan ha andra taxor.

Du hittar den fullständiga listan över kostnaden på kommunens parkeringar här.

Bäst är om du skickar in en felanmälan, alternativt hör av dig till till tekniska serviceförvaltningens kundservice. Ange adress samt stolpens ID-nummer, som sitter på en skylt cirka 150 centimeter upp på stolpen. Det underlättar för oss att identifiera vilken lampa det är som är trasig. Tack för din hjälp!

När lagas lampan?

Enstaka trasiga lampor lagar vi inte direkt, om de inte är avgörande för trafiksäkerheten. Fyra gånger per år gör vår entreprenör Vattenfall en rondering och går då igenom alla lampor för att se så att de fungerar. I samband med det lagas trasiga lampor. Detta för att hushålla med kommunens resurser. Men om det är flera lampor på samma gata som inte fungerar kan det självklart bli aktuellt att laga dem innan nästa rondering.

Tillstånd, regler och tillsyn

Ja. Du ska då ha ett eget kök i anslutning till serveringslokalen. Du måste servera lagad eller på annat sätt tillredd mat. Du ska även erbjuda ett varierat utbud av maträtter.

Trygg och säker

Om du skulle råka ut för en olycka eller bli akut sjuk är det bra om sjukvårdspersonalen snabbt kan komma i kontakt med dina anhöriga. Du kan lägga in dina nödnummer i mobilen och döp kontakterna till ICE – In Case of Emergency. Läs mer på 1177

Vårt socialkontor har öppet helgfria vardagar. Du kan nå socialtjänsten via telefon, besök eller via e-post.

Kontaktuppgifter

Socialkontoret
Telefon: 0141-22 53 00
E-post: socialkontoret@motala.se

Besöksadress och postadress:
Socialkontoret
Drottninggatan 5
591 86 Motala

Öppettider och telefontider

Måndag: 9.30 – 17.30
Tisdag, onsdag och torsdag: 9.30 – 16.30
Fredag: telefontid 9.30 – 15.30
Receptionen stänger 15.00 på fredagar.
Lunchstängt: samtliga dagar 12.00 – 13.15

Öppettider 1 juni – 31 augusti

Måndag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 17.15
Tisdag: 9.30 – 12.00  +  13.15 – 16.15
Onsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Torsdag: 9.30 – 12.00 + 13.15 – 16.15
Fredag: 9.30 -12.00 + 13.15 – 15.00 (telefontid till 15.30)

Behov av akut hjälp?

Här kan du hitta kontaktuppgifter om du har behov av akut hjälp under tider då socialkontoret är stängt.

Uppleva och göra

På Motala kommuns infartsskyltar visas evenemang som är på gång i kommunen. De publiceras också i kalendern på start.motala.se/evenemang.

Vill du ansöka om plats på infartsskyltarna, lägg in ditt evenemang i evenemangskalendern (längst ner på sidan) och kontakta sen kommunikation@motala.se. Välkommen med din förfrågan!

Utbildning och barnomsorg

Om du behöver dina äldre betygsdokument fyller du i en e-tjänst. Du hittar ”Beställa betyg” under Utbildnings och barnomsorg.

Går du i skolan nu och behöver dina betygsdokument ska du kontakta din skola.

Ja, har du arbete och blir sjukskriven så får barnet vara på fritidshem och förskola. Du kan däremot inte utöka den ordinarie tiden.

Du gör sjukanmälan till skolan via det digitala elevsystemet. Du måste alltid anmäla via elevsystemet för att eleven inte ska få ogiltig frånvaro.

Observera att skolorna har olika rutiner för sjukanmälan, så fråga ansvariga på den skola där ditt barn går om du även måste meddela skolan på annat sätt.

Det är inte möjligt att säga upp plats under till exempel sommarlovet. Om en plats sägs upp och återplacering sker inom tre månader räknas placeringen som om den pågått hela perioden. Avgift måste betalas retroaktivt för dessa månader.

Det här gäller inte uppsägning som görs på grund av arbetslöshet. För arbetslösa avslutas debiteringen vid nästa månadsskifte. Glöm inte att skicka in blankett för uppsägning av skolbarnomsorg.

Sportlovet infaller alltid vecka 8 i Motala kommun.

I Motala kommun finns det en friskola: Karin Boye, fristående F-9-skola i centrala Motala.

Vatten och avlopp

Om du upptäcker en vattenläcka, ett stopp i avloppet eller en annan akut situation som är farlig för människors liv, hälsa eller egendom är vi tacksamma om du anmäler det.

Kundcenter, med telefonnummer 0141-22 51 51, har öppet vardagar 7.30-16.00. De nås även på e-post kundcenter@motala.se. Utanför dessa tider kan du vid akuta situationer ringa SOS Alarm på 011-14 96 40.

Aktuella händelser/nyheter publiceras här på webben.

Kundcenter svarar på frågor och hanterar ärenden och ändringar kring ditt abonnemang för sophämtning, vatten och avlopp. Kundcenter tar även hand om ärenden som berör våra gator och parker. Välkommen att ta kontakt med oss!

Kontaktuppgifter till Kundcenter

Telefonnummer 0141-22 51 51 eller e-post kundcenter@motala.se.

Öppettider

Måndag-fredag 07.30 – 16.00.

Gör det själv!

Många av dina ärenden kan du hantera själv på Mina sidor.

Kommunen har inte ansvar för att leverera vatten till fastigheter med egen dricksvattenkälla utanför verksamhetsområdet för kommunalt dricksvatten. Vi rekommenderar att du kontaktar en transportfirma (exempelvis GDL) som kommer ut och fyller på brunnen. Det finns dock tyvärr ingen garanti för att vattnet stannar kvar i brunnen en längre period.

Vi kan hjälpa till med nödvatten, om ni har sådan vattenbrist att det inte räcker till hushållets basbehov. Det innebär tre-fem liter per person och dygn. Kontakta kundservice@motala.se för mer information om detta.

För att undvika att brunnen sinar i framtiden kan du undersöka om det är möjligt att djupborra en brunn. Det är inte lämpligt på alla ställen, eftersom man också kan stöta på vatten med sämre kvalitet. För att få vägledning i hur du går till väga, sök information hos Livsmedelsverket eller Svenskt brunnsarkiv.