Ägarbyte av abonnemang för avfall och vatten

När en fastighet byter ägare ska ni anmäla detta till servicecenter. Enklast är att du som säljare beställer en blankett för ägarbyte via Mina sidor.

Mina sidor

Du som ska sälja fastigheten kan beställa en blankett för ägarbyte via Mina sidor.

Blankett för ägarbyte

När en villa ska säljas måste ägarbytet anmälas. Du som ska sälja fastigheten beställer en blankett för ägarbyte, enklast via Mina sidor. Den ska fyllas i och undertecknas av både den nya och den gamla ägaren.

På blanketten fyller ni gemensamt i den aktuella mätarställningen för vattenförbrukning om fastigheten är ansluten till kommunalt vatten. Detta för att den gamla fastighetsägaren ska få betala för rätt mängd förbrukat vatten. Om fastigheten har uppehåll i sophämtningen, glesare tömning eller delar soptunna med en granne upphör detta automatiskt att gälla i samband med ägarbytet.

Anmäla sophämtning till nybyggt hus

Om du har köpt ett hus som är helt nybyggt, och därför inte har haft sophämtning tidigare, ber vi dig att kontakta servicecenter.

Kontakt

Servicecenter

Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se

  • Hjälpte informationen på den här sidan dig?
  • Ja   Nej