Avgifter och regler, abonnemang för avfall
Kostnaderna för sophämtning finansieras av avgifter. Inga skattemedel används. Avgiften för kommunens avfallshantering fastställs varje år i ett taxedokument.
Avfallstaxa Motala från 2023 (PDF, 453 kB)
Taxan beslutas av kommunfullmäktige i respektive kommun. Där hittar du den fullständiga sammanställningen av avgifterna för olika avfallstjänster.
Här nedan hittar du de vanligaste avgifterna för villahushåll och fritidshus. Bor du i lägenhet ingår avgiften för sophämtning vanligen i hyran.
Villahushåll
Huvudtjänsten för villahushåll är fastighetsnära insamling i fyrfackskärl. Det är två sorteringstunnor på 370 liter med vardera fyra fack.
- Fast avgift per år: 1 250 kronor
- Rörlig avgift per år: 2 069 kronor
- Total avgift per år: 3 319 kronor
Avgiften gäller om tunnan/tunnorna står maximalt fem meter från tomtgränsen. Om de står 5-15 meter från tomtgräns tillkommer en avgift på 1 000 kronor per kärl och år. Om de står 15-50 meter från tomtgräns är den extra avgiften 2 000 kronor per kärl och år.
Ett alternativ till fyrfack är att ha en 190 liters soptunna för mat- och restavfall. Tömning sker varannan vecka och kostnaden är 4 612 kr per år. Denna tjänst kommer dock snart att tas bort eftersom fastighetsnära insamling hos hushåll blir ett lagkrav.
Om du har sommarstuga kan du välja att sopkärlet ska tömmas under maj-september (vecka 18-39) eller juni-augusti (vecka 26-35). Tunnan töms i normalfallet varannan vecka. Vill du göra ändringar eller beställa nya avfallstjänster kan du kontakta Servicecenter.
Om du komposterar allt förmultningsbart avfall från hushållet och trädgårdsavfall i en skadedjurssäker behållare kan du ansöka om hämtning var fjärde vecka.
Avgift
Det vanligaste abonnemanget för fritidshus är hämtning varannan vecka av en 190 liters kärl under säsongen maj till och med september.
- Fast avgift per säsong: 930 kronor
- Rörlig avgift per säsong: 991 kronor
- Total avgift per säsong: 1 921 kronor
Uppehåll innebär att sopkärlet inte töms under den tiden som du har angivit. Det kallas att du får dispens. Du slipper då betala den rörliga avgiften, men den fasta avgiften måste alla hushåll betala.
Om du har fått dispens och vill förlänga den måste en ny ansökan vara inne hos servicecenter senast sex veckor innan uppehållets slutdatum. Du får ingen påminnelse om detta.
Du kan ansöka om uppehåll för en period av 6-24 månader om det gäller ett permanentboende. För fritidshus ska dispensen gälla hela hämtningsperioden (juni – augusti eller maj – september, beroende på ditt abonnemang). Ange i ansökan om du önskar söka uppehåll för en eller två säsonger.
Vid ansökan om uppehåll betalar du en avgift på 908 kronor.
Blankett
Ansök via blanketten som du hittar här:
Delning innebär att du delar på två stycken fyrfackskärl på 370 liter med en närboende. Om det gäller fritidshus kan ni dela på ett 190-literskärl. Ni delar då också på den rörliga avgiften och betalar hälften var. När ni ansökt om och fått detta beviljat gäller det tills vidare.
Vid ansökan om delning av sopkärl med en närboende granne betalar du en avgift på 908 kronor.
Blankett
Ansök via blanketten som du hittar här:
Kärl 370 liter
- Höjd: 110 cm
- Bredd: 75 cm
- Djup: 87 cm
- Höjd med locket öppet: 180 cm
Tunnan behöver cirka 90 cm i bredd och 100 cm i djup för att få plats ordentligt.
Kärl 240 liter
För småhus med max två personer finns valmöjligheten med två stycken 240 liters kärl. Det gäller under förutsättning att sorteringen fungerar och tunnorna räcker till.
- Höjd: 110 cm
- Bredd: 58 cm
- Djup: 79 cm
- Höjd med locket öppet: 180 cm
Reglerna för avfallshanteringen i Motala och Vadstena kommuner fastställs i kommunens lokala avfallsföreskrifter.
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se